Persoon

Devreese, Godfried (of Godefroid)

ID
7835
URI
https://id.erfgoed.net/personen/7835

Beschrijving

Godfried of Godefroid Devreese (Kortrijk, 1861 – Elsene, 1941), zoon van beeldhouwer Constant Devreese, had opleiding gevolgd bij zijn vader, aan de Academie van Kortrijk en aan de Academie van Brussel bij Eugène Simonis en Charles Van Der Stappen, met wie hij nauw bevriend geraakte.

Hij vestigde zich rond 1881 in Schaarbeek. Devreese haalde verschillende prijzen binnen, waaronder de tweede Romeprijs in 1885 met het bas-reliëf 'De dood van Caesar'. Godfried Devreese realiseerde verschillende standbeelden en gedenktekens, waaronder het Groeningemonument in Kortrijk (onthulling in 1906).

Hij werkte vaak samen met Victor Horta, o.m. voor het standbeeld voor de letterkundige Prudens Van Duyse in Dendermonde (onthulling in 1893) en het gedenkteken voor architect Ernest Hendrickx in 1894. In dat jaar ontwierp Horta voor Devreese een atelier in Schaarbeek. Behalve standbeelden en gedenktekens vervaardigde Devreese diersculpturen, mythologische voorstellingen, figuren, bas-reliëfs en talrijke bustes. Zo o.m. een bronzen borstbeeld van Charles Hanssens op de begraafplaats van Brussel in Evere (1907), de bronzen plorante voor het grafmonument Moyaux-De Croos (1914) op het kerkhof van Laken, een witmarmeren portretmedaillon en ingeslapen kinderbeeld voor het grafmonument Emile Huet op de begraafplaats van Doornik (ca. 1920) en het portretmedaillon van G. Cramer op de begraafplaats van Sint-Gillis (ca. 1930).

Vanaf 1899 toonde hij ook een grote interesse in de medaillekunst, waarvan hij in België als vernieuwer wordt beschouwd. Hij werd in 1937 leraar tekenen en vanaf 1939 leraar beeldhouwen aan de Koninklijke Academie te Brussel.

Hij werd met meerdere eretekens vereerd. Paul Debrabandere schrijft: "Het omvangrijk oeuvre dat hij heeft nagelaten, pleit voor zijn enorme werkkracht en zijn schoon talent".

Bron: beschermingsdossier DW002447, Hannelore Decoodt.


Erfgoedobjecten

Ontwerper van

Belforttoren en oorlogsmonument

Grote Markt zonder nummer (Kortrijk)
Gelegen te midden van het Marktplein. Aan de zuidoostelijke zijde gemarkeerd door het oorlogsmonument van de Eerste Wereldoorlog onthuld op 15 juli 1923. Het monument werd ontworpen door stadsarchitect J. Demeere en G. Devreese (beeldhouwwerk).


Groeningemonument en -park

Groeningelaan zonder nummer, Groeningepoort zonder nummer (Kortrijk)
Het Groeningemonument, in 1906 opgericht naar ontwerp van Godfried Devreese, bevindt zich te midden van een park dat de verbinding vormt tussen het standbeeld en de toegangspoort op het Plein in Kortrijk.


Oorlogsmonument ontworpen door Valentin Vaerwyck

Sint-Martensstraat zonder nummer (Ronse)
Het gedenkteken voor de oorlogsslachtoffers naar ontwerp van architect Valentin Vaerwyck werd op 3 juni 1923 onthuld. Het beeldhouwwerk werd uitgevoerd door Godried Devreese uit Schaarbeek en Oscar Sinia, de aannemer was Bruxelman uit Ledeberg.


Parochiekerk Sint-Aldegonde met kerkhof

Burg. Maenhautstraat 14 (Merelbeke)
Georiënteerde pseudobasilicale kerk met omringend, deels ommuurd en vergroend kerkhof. Ontwerp van 1873 door architect M. De Noyette voor een nieuwe kerk waarbij de bewaarde 16de-eeuwse toren in neogotische zin werd aangepast. Op het kerkhof staat een collectie van 20ste-eeuwse graftekens.


Standbeeld dichter Prudens Van Duyse

Vlasmarkt zonder nummer (Dendermonde)
Standbeeld van dichter Prudens Van Duyse, opgericht in 1893 op initiatief van het Dendermondse stadsbestuur, naar een ontwerp van beeldhouwer Godfried Devreese en architect Victor Horta.


Zwartzusterklooster

Vlasmarkt 27-29 (Dendermonde)
In 1914 werd het klooster vernield. De plannen voor een nieuw klooster werden getekend door de Gentse architect Henri Valcke in 1920. De nieuwe kapel in neogotische stijl, onderdeel van het totaalontwerp en in 1923 ingewijd, werd opgetrokken op de binnenkoer van het klooster waardoor deze in twee werd opgedeeld. Het nieuwe kloostercomplex vertoont een vierkant grondplan van vier vleugels rond een binnenkoer die gedeeld werd door de kapel. Voor het ontwerp heeft de architect zich laten beïnvloeden door de oorspronkelijke gebouwen. Het complex in neotraditionele stijl valt op door zijn evenwichtige en geritmeerde opbouw.


Thema's

Ontwerper van

Koningin Astridpark