Ghislain Potvlieghe studeerde o.m. orgel (G. Verschraegen) en muziekgeschiedenis (M. Boereboom) aan het Conservatorium te Gent. Reeds op jeugdige leeftijd was hij gepassioneerd door de Vlaamse orgelbouwgeschiedenis en publiceerde in 1961 zijn eerste bijdragen over orgels in Vlaams-Brabant. Een niet aflatende stroom publicaties zou volgen in orgeltijdschriften als "De Praestant" en vanaf 1978 in "Orgelkunst", naast aloude Geschied- en Heemkundige tijdschriften als "De Brabantse Folklore", "Eigen Schoon & De Brabander" enz. Ghislain Potvlieghe was ook de promotor van manifestaties die een licht wierpen op de nieuwe trends in orgelbouw en -restauratie, zoals de Orgeldagen in Averbode of de Brugse Orgelweek (1967). Sinds 1969 was hij opdrachthouder bij de Koninklijke Commissie voor Monumenten & Landschappen (later Rijksdienst voor Monumenten & Landschapszorg) belast met het maken van een inventaris van het orgelpatrimonium in Vlaanderen. Daarnaast was hij ook docent orgelkunde aan het Lemmensinstituut. In 1969 besloot hij echter niet langer vanaf de zijlijn toe te zien, maar zelf de hand aan de ploeg te slaan : hij startte in Meerbeke (Ninove) een atelier als orgelbouwer en restaurateur; dit atelier bracht hij over naar Denderwindeke omstreeks 1980. Ghislain Potvlieghe zorgde voor een resem modelrestauraties en leidde zijn twee jongste zonen op tot orgelmaker. Zijn activiteiten zijn op dit ogenblik hoofdzakelijk het kopiëren en restaureren van historisch pijpwerk; orgelbouwers uit binnen- en buitenland doen hiervoor beroep op zijn atelier.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Pastoor Verhaegheplein 13 (Brugge)
Neogotische parochiekerk van Ver-Assebroek en orgel. De oudste vermelding van Assebroek gaat terug tot 1187. Rond de kerk ligt een ommegang gescheiden van het kerkhof door een haag en rij linden.