Jacques Moeschal, die een opleiding als architect en als beeldhouwer genoot, had veel bewondering voor moderne technologie en materialen. Hij zal in dit opzicht nauw samenwerken met ingenieurs voor de totstandkoming van zijn werken. Als materiaal koos hij voor uitgesproken "moderne" materialen zoals beton, Corten-staal en roestvrij staal. Hij probeerde dan ook met deze materialen de grenzen af te tasten van de technische mogelijkheden.
De stijl van Moeschal bleek voor de eerste keer in zijn "Pijl van de Burgerlijke Bouwkunde" ontworpen voor de Expo 58. Deze sculptuur voerde hij uit in samenwerking met architect Van Dosselaere en ingenieur Paduart. Het was een betonnen sculptuur met een oversteek van meer dan 80 meter, gesloopt in 1970.
Hierna raakte Moeschal voornamelijk bekend door zijn monumentale "signalen" die hij overal ter wereld als merktekens of bakens in het landschap zal achterlaten. Een aantal van deze "signalen" staan langs autosnelwegen, zoals dit in Groot-Bijgaarden (ontwerp 1959 en uitvoering 1963) of het signaal in Hensies aan de Frans-Belgische grens (ontwerp 1966 en uitvoering 1972). Volgens Moeschal plaatst de mens altijd merktekens in het landschap op plaatsen waar hij langskomt: "Al in vroegere tijden kende de mens de noodzaak, het plezier en het risico om op weg te gaan. Daarom heeft hij de verschillende etappes van zijn reisweg afgebakend met tekens die hem helpen, leiden en zekerheid geven." Moeschal wilde merktekens plaatsen op de nieuwe autosnelwegen die "dragers zijn van het genie van onze soort en onze tijd". Kenmerkend is de schaal die zeer monumentaal is, waardoor de werken zichtbaar zijn voor alle passanten en gebruikers van de omgeving. Zijn sculpturen zijn ook eenvoudige abstracte vormen.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Monseigneur Ladeuzeplein 21 (Leuven)
Imposant complex op nagenoeg rechthoekige plattegrond bestaande uit twee noord-zuid-georiënteerde langsvleugels verbonden door drie kleinere dwarsvleugels rondom twee binnenplaatsen, naar ontwerp van de Amerikaanse architect Whitney Warren en zijn vennoot Charles D. Wetmore. Eerstesteenlegging op 28 juli 1921.
Luchthaven Brussel Nationaal 1 (Zaventem)
De nationale luchthaven is ingeplant op een omvangrijk terrein dat zich uitstrekt over het noordelijke deel van Zaventem, een deel van Diegem en Steenokkerzeel.
Oppemlaan 149 (Wezembeek-Oppem)
Zuidwestelijk georiënteerde longitudinale witgeschilderde modernistische kerk onder zadeldak met overstekende dakrand, van 1957 naar ontwerp van Robert Schuiten.
Alfons Gossetlaan (Dilbeek)
Betonnen sculptuur, ook het Signaal van Zellik genoemd, naar ontwerp van beeldhouwer Jacques Moeschal in de middenberm van de autosnelweg E40 Brussel-Oostende aan het knooppunt met de ring rond Brussel in Groot-Bijgaarden.
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Moeschal [online], https://id.erfgoed.net/personen/9530 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.