Het sculpturale werk van Oscar De Clerck werd reeds tijdens zijn leven zeer gewaardeerd. Hij werd bekend met zowel vrijstaande beelden als architecturale sculpturen in steen en dinanderie. Hij voerde zowel private als officiële opdrachten uit. De Clerck werkte voor de architecturale sculpturen samen met de architecten Henry van De Velde (1863-1957), Jean-Jules Eggericx (1884-1963) en Raphaël Verwilghen (1885-1963). Tot zijn bekendste realisaties behoren de sculpturen voor het stadhuis van Charleroi (1936), de decoratie van de Belgische paviljoenen in Parijs (1937), New York (1938) en Expo ’58 in Brussel. Daarnaast maakte hij verschillende openbare gedenktekens in Evere, Rocquebrunes (Frankrijk), Oostende en Leuven en meerdere gedenkpenningen.
Biografie
De beeldhouwer Oscar De Clerck werd te Oostende geboren op 11 december 1892. In 1908 was de toen 15-jarige Oscar samen met zijn broer Jan medestichter van de “Cercle Artistique d’Ostende” waarbij de meeste Oostendse kunstenaars zich aansloten. Oscar De Clerck begon met zeevaartstudies te Antwerpen maar koos al snel voor een artistieke carrière. Na een korte periode aan de academie van Brugge trok hij naar de Gentse academie waar hij van 1909 tot 1913 studeerde. Hij volgde er de klassen ‘versierkunst’ en ‘beeldhouwkunst’. Na zijn opleiding opende De Clerck een atelier in de voormalige gebouwen van de Oostendse Burgerwacht.
Zijn artistieke doorbraak kwam er dankzij de fonteinsculptuur ‘Vogelenzang’ op de wereldtentoonstelling van Gent in 1913. De helder-constructieve eenvoud die de kiemen van de art deco voorspelden, werd door de modernistische avant-garde gewaardeerd.
Samen met zijn familie vluchtte Oscar tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten van Amerika. Hij werkte er mee aan de ‘dazzle painting’, het camouflageschilderen van de Engelse en Amerikaanse oorlogsbodems. Daar kwam zijn kubistische, geometrische vormentaal tot wasdom. Hij werkte mee aan het decoratief beeldhouwwerk voor verschillende tentoonstellingspaviljoenen in New York (jaar onbekend), Boston (jaar onbekend), Rio De Janeiro (1922) en Philadelphia (1926).
Eens terug in België organiseerde hij verschillende individuele tentoonstelling en nam hij deel aan collectieve tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Kubisme, expressionisme, art deco, Afrikaanse en oosterse invloeden en zelfs het classicisme bleven hem inspireren. In 1934 werd hij benoemd tot leraar aan de Leuvense kunstacademie waar hij de cursussen ‘levend model’ en ‘anatomie’ geeft. Tussen 1945 en oktober 1958 was hij er bovendien directeur.
Vanaf 1959 tot zijn dood in 1968 woont hij in Sint-Stevens-Woluwe. Hij werd op de gemeentelijke begraafplaats bijgezet. Later werd ook zijn tweede echtgenote Mary-Therese Dommary (1915-1972) in hetzelfde graf begraven.
De Clerck zetelde in de jury van de Grote Prijs voor beeldende kunst (1934) en in de jury voor de Prix de Rome (1934, 1939, 1956). Hij werd onderscheiden met de verschillende eretekens: Ridder in de Kroonorde, Officier in de Orde van Leopold II, Ridder in de Orde van de Zwarte Ster, Officier de l’Ordre des Palmes Académiques en Chevalier de la Légion d’Honneur (Frankrijk).
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Leuvensesteenweg 196 (Zaventem)
Het complex bestaat uit een neoclassicistisch voorgebouw, eertijds gemeentehuis en onderwijzerswoning en een haaks aansluitende schoolvleugel met speelplaats ten westen, gebouwd naar een ontwerp van Louis Spaak uit 1860, uitbreidingen in 1906 en 1959-1960.
G. Van Campenhoutstraat (Wemmel)
Modernistisch hardstenen grafteken uit 1959 voor de politicus Jozef Schuyffeleer. Het is het enige funeraire ontwerp van beeldhouwer Oscar De Clerck.
Bevrijdingslaan (Zaventem)
Bronzen buste van een piloot op een pijlervormige, breukstenen basis, in de volksmond 'De Vliegenier' genoemd, van de hand van Oscar De Clerck opgericht in 1953.
Romestraat 36 (Oostende)
Muziekconservatorium met links aanpalende, voormalige directeurswoning. Het conservatorium vormt één scholencomplex met de achterliggende Leopoldschool in de Ieperstraat, gebouwd in één bouwcampagne in 1897-1899 naar plannen van lokale bouwtechnische diensten onder leiding van stadsingenieur Auguste Verraert. Baksteenbouw van twee bouwlagen, bestaande uit een enkelhuis van twee ongelijke traveeën, een klassenvleugel van twaalf traveeën en een hoofdgebouw van vier traveeën.
Bevrijdingslaan 25 (Zaventem)
Gerenoveerde modernistische woning, kadastraal geregistreerd in 1949, in het linker gedeelte van de woning, boven de zijingang bleef een reliëf bewaard.
Sint-Stefaansstraat 73A (Zaventem)
Naoorlogs modernistisch grafteken voor de beeldhouwer Oscar De Clerck (1892-1968).
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2025: De Clerck [online], https://id.erfgoed.net/personen/9778 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.