Oorspronkelijk van Beenhouwerstraat naar Greinschuurstraat. Sinds de aanleg van de spoorweg in 1838 van Hoefijzerlaan naar Greinschuurstraat. Gekasseide straat met recht tracé. Verbinding tussen Lane en Korte Lane dankzij aanleg van zogenaamd "'t Gat van de Lane" naar ontwerp van architect P. Buyck (Brugge), een voetgangerstunnel die gebruikt werd van 1838 tot 1939.
Huidig straatbeeld is grotendeels in de loop van de 19de eeuw tot stand gekomen. Breedhuizen van twee à drie traveeën en twee à drie bouwlagen onder zadeldak met typerende, eenvoudige al dan niet beschilderde lijstgevels. Meestal opgevat als eenheidsbebouwing en de ene meer uitgewerkt dan de andere, onder meer nummers 21-23, nummers 27-31, nummers 44-48, nummers 50-54. Nummers 56-82: eenheidsbebouwing volgens spiegelbeeldschema, met kordonvormende lekdrempels van arduin op de bovenverdieping.
Bron: GILTÉ S., VANWALLEGHEM A. & VAN VLAENDEREN P. 2004: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Brugge, Middeleeuwse stadsuitbreiding, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 18nb Zuid, Brussel - Turnhout. Auteurs: Gilté, Stefanie; Vanwalleghem, Aagje; Van Vlaenderen, Patricia Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)