Heden, secundaire uitvalsweg richting Harelbeke en Kortrijk. Maakte oorspronkelijk deel uit van de heerweg Kortrijk-Gent.
Reeds weergegeven op de Ferrariskaart (1770-1778) als beboomde weg zonder bebouwing. In 1716 werd deze belangrijke verbindingsweg gekasseid. De Atlas der Buurtwegen (1849) toont een nagenoeg onbebouwde weg. Ter hoogte van nummer 5, voormalige vestigingsplaats van een graanmolen opgericht werd tussen 1825 en 1834 en naar verluidt gesloopt in 1894.
Straat met licht gebogen tracé en onregelmatige rooilijn. Straatbeeld voornamelijk getypeerd door villabouw onder meer nummer 5 dokterswoning gesigneerd "P. PAUWELS ARCHITECT 1941".
In het begin van de straat rijbebouwing uit de eerste helft van de 20ste eeuw van één à twee bouwlagen onder pannen zadeldaken. Vaak met eenvoudige bakstenen lijstgevel onder meer nummer 11 met typerende afgeschuinde hoektravee; nummer 45 verfraaid door gele en rode sierbaksteen; nummer 115 met afgeschuinde deurtravee oplopend in dakvenster.
Ook verscheidene woningen uit het interbellum onder meer nummer 39 met gebruik van zwartgeglazuurde tegels voor portaal en plint; nummer 41 getypeerd door vooruitspringende venstertravee met afgeronde hoek; nummers 107-109 met afgeronde hoektravee.
Nummer 58, diephuis met bijhorende werkhuizen onder zaagtanddaken.
- MATTELAER P., De molens van Deerlijk, Deerlijk, 1993, p. 57-58.
- TACK L., Een studie van het Deerlijkse wegennet tussen 1950 en 2000 (dl. I), in Derlike, jg. 24, nr. 1, 2001, p. 15.