Straat met licht gebogen tracé vanaf de Hugo Verriestlaan, verder lopend in de Rozeveldstraat. Het huidige tracé is als dusdanig reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778).
In de 17de eeuw verkeert deze straat in een zeer slechte staat. De alternatieve verbinding gebeurt dan via de Aartrijkestraat / Zeeweg die "den nieuwe Bruggheweg" wordt genoemd; de Keibergstraat wordt de "Ouden Brugghewegh" genoemd. Tot 18de eeuw blijft de Keibergstraat een belangrijk onderdeel van de verbinding naar Brugge, vandaar ook de oude benaming "Brugghestraete". Het belang van de weg neemt af met de aanleg van de huidige Bruggestraat tussen 1750 en 1755. In het midden van de 19de eeuw verzorgt de Keibergstraat enkel nog de verbinding met Ruddervoorde (Oostkamp), vandaar de benaming "Ruddervoordestraat" van 1850 tot 1880/1885, waarna ze ook deze functie verliest door de aanleg van de steenweg op Ruddervoorde (de huidige Ruddervoordestraat). In 1855 sticht de familie d'Aussy in deze straat een nu verdwenen aardewerkfabriek (locatie niet bekend). Het gekasseide wegdek werd vervangen door asfalt in de jaren 1970.
Vandaag residentieel karakter met eengezinswoningen in bungalowstijl vanaf de jaren 1960, Keibergstraat nummers 98 en 100 (zie infra, Keibergstraat nummer 98 en nummer 100). Tevens aaneengesloten bebouwing uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Ook enkele hoeves uit de 19de eeuw: nummer 39 is een achterin gelegen hoeve met oudere 18de-eeuwse kern (zie infra, Keibergstraat nummer 39) en nummer 82 (zie infra, Keibergstraat nummer 82).
- MESTDAGH M., Torhout. De geschiedenis van een stad, Torhout, 2000, p. 127, 254.