Straat met een gebogen tracé, gelegen ten noorden van de Rijksweg (aanleg circa 1844-1850) en de spoorlijn Lichtervelde-Diksmuide-De Panne (aanleg in 1870-1873), bereikbaar vanuit de Bakvoordestraat. Voor de aanleg van genoemde spoorlijn (tracé wel reeds aangeduid op de kaart van Ph. Vander Maelen, 1846-1854) liep deze straat over de Paleputstraat door in de Elzenstraat (zie tracé aangeduid op de Ferrariskaart van 1770-1778). Voor de Eerste Wereldoorlog maakt de Elzenstraat nog deel uit van de Langenhoekstraat. De naamgeving verwijst naar het gehucht "Langenhoek" langs de Elzenstraat. Het toponiem komt voor de eerste maal voor in 1821 (zie K. De Flou). Tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt er door de Duitsers een station zogenaamd "Elzenbeke" (of "Elzendamme" ?) opgericht.
Het rechte deel van de straat evenwijdig met en palend aan de spoorlijn is van recentere aard en vormt een verbinding met de zogenaamde "Paleputhoeve" (zie infra, Langenhoekstraat nummer 8), deze verbinding vond voorheen plaats via een dreef over de spoorlijn vanuit de Paleputstraat. Landelijke straat met verspreide hoevebouw, onder meer nummer 8 met losse bestanddelen
DE FLOU K., Woordenboek der toponymie van westelijk Vlaanderen, Vlaamsch Artesië, het land van den Hoek, de graafschappen Guines en Boulogne en een gedeelte van het graafschap Ponthieu, Brugge, deel 9, 1929, kolom 167.
MESTDAGH M., Torhout. De geschiedenis van een stad, Torhout, 2000, p. 202-204.
Bron: VANNESTE P. met medewerking van MOEYKENS S. & CALLENS T. 2007: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Torhout, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL28, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Vanneste, Pol Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)