Van Ankerrui naar Italiëlei. Eertijds veel kleinere ruimte aangeduid als "Kruiphol" naar de Zogenaamd sluippoort in de vesten even ten noorden van de Rode Poort. Circa 1840 sloeg men een bres in de vesten en werd de Rijnpoort gebouwd voor de doortocht van de zogenaamd Rijnspoorweg naar de dokken en de opslagplaatsen, vandaar kreeg het plein de naam Rijnplaats. Bij de sloping van de Rijnpoort werd het plein in 1869 uitgebreid in oostelijke richting tot aan de toen nieuw aangelegde Handelslei (Italiëlei). De volgende vergroting had plaats in 1930-33 bij het graven de Waaslandtunnel in de beddingen van Brouwersvliet, Oude Leeuwen- en Ankerrui met toegang op de (Grote) Tunnelplaats. Groot gekasseid plein waarop vele straten uitmonden, onder meer Rijnpoortvest, Stijfselrui en Ankerrui; ten noordoosten begrensd door de Noorse Kerk. Aan de westzijde nog vier enkelhuizen uit de 19de eeuw, bepleisterde en beschilderde lijstgevels (nummers 46, 48, 50 en 52) van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldaken met Rechthoekige of segmentboogvormige vensters in geriemde omlijstingen met versierde sleutels, centrale balkons. Ook nog dergelijke woningen aan de zuidzijde, doch grotendeels verborgen achter reclameborden. Verder recente bebouwing.
Bron: DE MUNCK-MANDERYCK M., DECONINCK-STEYAERT R. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nb, Brussel - Gent. Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Manderyck, Madeleine Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)