Vroegere Dorpsstraat. Noord-zuid verlopende straat van de splitsing Kamerstraat-Vitsstraat tot de Kasteelstraat, sinds 1837 doorsneden door de spoorlijn Mechelen – Dendermonde met sinds 1849 een stopplaats aan de huidige Stationsstraat. Vooral het deel ten zuiden van het station vormt de eigenlijke dorpskern en het commerciële centrum. De open gracht langs de straat in het zuidelijke gedeelte werd pas in 1840 en 1850 overwelfd. Door het verdwijnen van het kerkhof rond de, ten oosten van de straat ingeplante parochiekerk, in 1860 ontstond een kerk- en marktplein en werd aan de nieuw afgelijnde Nieuwstraat in 1873 met gemeentehuis opgericht. Na de sloping van de maalderij en hoge silo’s van de veevoederfabriek Moens in 1982 kreeg het plein zijn huidig uitzicht en heraanleg. Het noordelijke gedeelte werd slechts gekasseid in 1848 en grotendeels bebouwd in het begin van de 20ste eeuw met onder meer enkele grote herenhuizen van dorpsnotabelen.
SERVAES P., Heemkring “Ter Palen” vzw, Jaarboek 1988, Van Heuvel tot Bauw, of de Bebouwing en Bewoners rond 1930.
Bron: BOGAERT C., DUCHÊNE H., LANCLUS K. & VERBEECK M. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Gemeenten: Berlare, Buggenhout, Lebbeke, Waasmunster, Hamme en Zele, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 20n, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Bogaert, Chris Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)