ID: 11851 URI: https://id.erfgoed.net/themas/11851
Hele lange Scheldekaai, tussen Sint-Laureiskaai en Sasdok.
Kaaigedeelte tussen voormalig benedenhoofd der Bonapartesluis en Sint-Laureiskaai, aangelegd door de Maatschappij van de Belgische Spoorwegen in 1843-44 samen met de Rijn-, haven- of handelsspoorweg, die een rechtstreekse verbinding beoogde tussen de Rijn in Keulen en de Schelde in Antwerpen. "Rijnkaai" genaamd in 1847. Verlenging tot aan het Sasdok na het slechten van de Spaanse wallen in 1860-64.
Scheldekaaien nummers 26 tot 29 met typische afdaken. Na de Tweede Wereldoorlog voldeden de voormalige ijzeren afdaken niet meer voor de daar toen nog erg drukke goederentrafiek. Ze werden vervangen door beter geschikte constructies van beton en metselwerk. De nieuwe afdaken nummers 26 en 27 hebben bovendien een bovenverdieping op 6,7 meter hoogte wat uniek is op de Antwerpse voorkaaien.
Bron : Plomteux G. & Steyaert R. met medewerking van Wylleman L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in Belgiƫ, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3NC, Brussel - Turnhout.
Auteurs :
Plomteux, Greet, Steyaert, Rita
Datum : 1989
Omvat
Atoombunkers
Omvat
Elektrische kraan 158 BD
Omvat
Elektrische kraan 223 CK
Omvat
Elektrische kraan 290 CO
Omvat
Elektrische kraan 330 FA
Omvat
Elektrische kraan 334 GA
Omvat
Elektrische kraan 343 HA
Omvat
Hangar 26-27
Omvat
Nijvelkraan 296 DE
Is deel van
Antwerpen - 19de- en 20ste-eeuwse stadsuitbreiding
Is deel van
Haven
Is deel van
Scheldekaaien