Doorkruist de gemeente van noord naar zuid vertrekkend in het oude centrum (in het zuiden) en voortgezet als A12, verbindingsbaan Antwerpen-Brussel.
De oude kasseiweg Antwerpen-Boom dateerde van na 1763 (goedkeuring van het ontwerp door Maria-Theresia). Deze vertrok bij de Veerdam, huidige Heldenplaats bij de Rupel. De idee voor een nieuwe baan Rupel-Antwerpen-Brussel via Boom dateert van 1908. De aanleg, begonnen in 1912, en vervolgens stopgezet door de oorlog, werd pas in 1936 hervat en in 1937 beëindigd. Een verbreding tot 50 meter voorzien circa 1939 (zie de achteruitgeschoven rooilijn) werd nooit uitgevoerd. De nieuwe baan volgt ongeveer het oude tracé namelijk tot iets voorbij de Advocaatstraat. Hier verlaat ze de Antwerpsestraat en gaat langs de Frans de Schutterlaan en het Wipplein over de nieuwe Rupelbrug (1937-39).
Het oude, smallere gedeelte van de Antwerpsestraat in de dorpskom is voornamelijk bebouwd met eenvoudige woon- en winkelhuizen vanaf circa 1850, twee tot drie bouwlagen met bepleisterde of bakstenen lijstgevel en een aantal fraaiere burgerhuizen, uit de tweede helft van de 19de eeuw.
Het nieuwere, bredere gedeelte bestaat uit tweemaal twee rijvakken met middenberm, fietspaden, grachten en bermen, samen 30 meter breed. Voornamelijk banale eengezinswoningen van twee bouwlagen met bakstenen lijstgevels vanaf circa 1930.
De nummers 293 tot 325 samen met de aanpalende straten ten oosten en ten westen vormen een tuinwijk van circa 1935. Naar het westen toe tussen Antwerpsestraat en Kruiskenslei (in het westen), modern wooncomplex naar ontwerp van architect Renaat Braem en J. van Camp en P. Van de Velde (1974): flats van drie tot acht bouwlagen gedomineerd door een eenentwintig verdiepingen hoog torengebouw; centraal groen plein met kleuterschooltje; constructie van baksteen en beton met accent op golvende gevelvlakken.