Zuidelijke, vrij lange uitvalsweg gekenmerkt door een grillige tracé met enkele scherpe bochten. De Steenweg op Brussel ligt in het verlengde van de Steenweg op Merchtem, buigt scherp af ter hoogte van de L. Vander Zijpenstraat en de Kaasmarkt om dan weer in zuidelijke richting verder te gaan tot aan de grens met Jette.
Deel van de quasi verticale, historische verkeersas Brussel-Merchtem, waarvan het oorspronkelijke traject via de huidige Steenweg op Brussel-Kaasmarkt-Windberg en Steenweg op Merchtem, ten westen van de dorpskom, verliep. Na de uitbouw van de kasteelsite met bijhorende banwatermolen en banbrouwerij annex herberg aan de oostelijke rand van het domein, verlegde de weg zich in de middeleeuwen als een oostelijke uitstulping rond het kasteeldomein, om via het kerkplein, ter hoogte van de noordelijke dorpsgrens, weer aansluiting te vinden op het oorspronkelijke tracé. In het eerste kwart van de 19de eeuw aangelegd als Provinciale Steenweg waarbij in 1827 het stuk tussen de abdij van Dielegem en de kerk van Wemmel werd gekasseid, in 1833 het deel tot aan de noordelijke gemeentegrens en in 1837 tot Merchtem. Pas met de aanleg van de "de Limburg Stirumlaan" in 1910 kreeg Wemmel een tweede verbindingsbaan naar Brussel.
- BUELENS V., De eerste tram, in Wamblinis, jrg. 4, nr. 1, Wemmel, 1976, p. 1.
- DE BACKER P., Wemmel. Tram story, Luxemburg, 2001, p. 25.