Rechte straat tussen de Kasteelstraat ten zuiden en de Spoorweglaan ten noorden; aan noordzijde doorkruist door de voormalige bedding van de opgeheven spoorlijn Tielt - Ingelmunster.
Gaat terug op deel van een door bomen omzoomde dreef doorheen de Dierdonckkouter die eertijds aan de oostzijde haaks aansluit op de Pittemstraat, weergegeven op een kaart bij het landboek van 1654-1656 met vermelding als "dreve van het goet te Dierdonck"; tevens weergave op de Ferrariskaart (1770-1778) en op een kaart uit het leenboek van Bosterhout van 1785. Op de Atlas der Buurtwegen (1846) vermeld als "Abeelendreef" met haakse "dossewegel" die uitkomt op de Pittemstraat; zogenaamd naar de abelen of witte populieren die de dreef eertijds omzomen. Het tracé van deze dreef is in de loop der tijd doorbroken door onder meer de inrichting van de spoorlijn Tielt - Ingelmunster in 1854 en aanleg van achtereenvolgens de Spoorweglaan, de Tuinwijk en de Randweg.
Enkele herbergen die hier eertijds worden uitgebaat zijn onder meer "Het Princenhof", van circa 1872 tot vóór de Eerste Wereldoorlog, en "De Casino" van 1957 tot 1965.
Op een terrein in de noordwestelijke hoek tegen de spoorlijn aan, wordt in 1913 de mechanische linnenweverij "Maes Frères & Co" opgericht. Deze weverij wordt in 1929 overgenomen door de Brusselse "Tissage et Dentelles Stroobant & Bogaert" tot de definitieve stopzetting volgt in 1933. Enkele jaren later worden de fabrieksgebouwen ingenomen door houthandel en borstelfabriek "Carpentier Broers en Zusters", in 1896 opgericht in de Nieuwstraat, met een bijhorend woonhuis van 1941 (zie nummer 15).
Voornamelijk woonfunctie en enkele bedrijven. Verspringende rooilijn waarlangs onderbroken rijbebouwing van doorsnee 20ste-eeuwse woonhuizen van een à twee bouwlagen onder pannen zadel- of mansardedak (nok evenwijdig met straat).
Nummers 14 en 22, gerenoveerde eenlaagswoningen met verankerde en geschilderde bakstenen straatgevels. Nummers 5-7, 11-13, enkelhuizen in spiegelbeeldschema opgetrokken eind jaren 1920 met al dan niet verankerde bakstenen lijstgevels (nummer 13, geschilderd; nr. 5, gecementeerd en van schijnvoegen voorzien) met segment- (nummers 5, 13) of korfbogige (nummer 7) muuropeningen; nummer 7 met schuifraam op begane grond en bovenlicht van deur met glas-in-loodinvulling. Nummers 2 en 9, woonhuizen met vernieuwd parement uit het derde kwart van de 20ste eeuw.
Nummer 4, handels- en appartementsgebouw uit het derde kwart van de 20ste eeuw, waarvan bovenbouw met typerend wit betegeld parement en brede overkragende bovenerker van twee bouwlagen onder plat dak, beglaasd en voorzien van panelen met mozaïekbekleding. Nummer 12, autobusstelplaats en garage opgetrokken circa 1959 voor Julien Vandecasteele uit Meulebeke, thans in gebruik door "Metaalverwerking De Laere N.V.". Achteruitspringend bedrijfsgebouw onder breed zadeldak (nok loodrecht op straat) met roodbakstenen tuitgevel voorzien van aflijnende meerledige baksteenfries. Grote poortopeningen, rechts deels gedicht, in afgeronde simili-omlijsting en bovenvensters met roedeverdeling als drielicht opgevat onder witgeschilderde latei.
Aan de noordzijde, ambachtelijke bedrijventerreinen tegen de voormalige spoorlijn aan: aan de noordwestzijde behorend bij "Willy Carpentier Houtindustrie" (zie nummer 15); aan de noordoostzijde afgescheiden van de straat door ijzeren hek tussen pijlers in beton en baksteen.
Bron: CALLAERT G. met medewerking van BOONE B. & MOEYKENS S. 2008: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Meulebeke, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL38, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Callaert, Gonda
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Is deel van
Meulebeke
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Abeeldreef [online], https://id.erfgoed.net/themas/12599 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.