Verbinding tussen het centrum en het voormalige station dat gesloopt werd in 1994 voor de aanleg van de HST-sporen. Tegelijkertijd werd het plein voor het station functioneel heringericht met parkeerplaatsen, sierbestrating en groenvoorziening; ter plaatse van het vroegere station werden fietsenstallingen opgericht. Een tunnel onder het spoor, opengesteld op 21/11/1983 ter vervanging van de vroegere overweg, geeft verbinding met oostelijk deel van de gemeente. Heterogene lintbebouwing vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw met rijker uitgewerkte nummer 15, gekarakteriseerd door een twintigste-eeuws parement van geglazuurde baksteen. Bij besluit van de Vlaamse Executieve van 12/12/1984 opgenomen in een herwaarderingsgebied.
BOSMANS F., De overweg te Ruisbroek, in Lewe, jaargang 9, nummer 2, 1990, p. 2-8.
DULLEKENS L., PATERNOSTER A. en VANDENBOSCH A., Ruisbroek, wegen en straten, in Lewe, jaargang 18, nummers 3-4, 1999, p. 61-63.
Bron: KENNES H. met medewerking van VAN DAMME M. 2008: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Vlaams-Brabant, Gemeente Sint-Pieters-Leeuw, Deelgemeenten Sint-Pieters-Leeuw, Oudenaken, Ruisbroek, Sint-Laureins-Berchem en Vlezenbeek, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen VLB8, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Kennes, Hilde Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)