Tot het graven van de vaart Brussel-Charleroi in de periode 1827-1833 was deze straat een deel van de Brugstraat die de toenmalige Dorpsstraat (thans Fabriekstraat) verbond met de Meerweg. Door de aanleg van de vaart en de spoorlijn Brussel-Bergen (1838-1840) werd de straat halverwege doorsneden, het gedeelte over de vaart werd in 1938 omgedoopt tot Vaartstraat; op het einde links, ter plaatse van de huidige grotkapel, bevond zich een Sint-Franciscuskapel. Het grootste deel van de straat vertoont thans een vrij homogene arbeidersbebouwing uit het laatste kwart van de negentiende en het eerste kwart van de twintigste eeuw.
DULLEKENS L., PATERNOSTER A. en VANDENBOSCH A., Ruisbroek, wegen en straten, in Lewe, jaargang 18, nummers 3-4, 1999, p. 27.
Bron: KENNES H. met medewerking van VAN DAMME M. 2008: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Vlaams-Brabant, Gemeente Sint-Pieters-Leeuw, Deelgemeenten Sint-Pieters-Leeuw, Oudenaken, Ruisbroek, Sint-Laureins-Berchem en Vlezenbeek, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen VLB8, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Kennes, Hilde Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)