Nieuwe straat in het Westelijk stadsgedeelte geopend op initiatief van industrieel Dupont als verbinding tussen de oude Saint-Sauveurstraat (thans gefusilleerdenlaan) en de in 1928 getrokken Frédéric Bruneellaan (thans deel Gomar Vandewielelaan) volgens goedgekeurd plan van 18.10.1929. Beboomde straat met zeer homogene interbellumarchitectuur gerealiseerd door gekende Ronsese architecten tussen 1930 en begin van de jaren 1940 in een kleurrijke baksteenstijl waarbij de verschillende stijltendensen vertegenwoordigd zijn van gestileerde geometrische art-decomotieven en expressionistisch baksteengebruik tot eerder functionalistisch bouwen. De meeste huizen zijn echter in een mengstijl gerealiseerd. Bouwmeester en -jaar zijn door bouwplannen en/of door plintopschriften links of rechts van de deur gekend. Rijhuizen met twee of drie bouwlagen respectievelijk mansarde- of plat dak. Overwegend enkelhuizen met overeenkomstige opstand en plattegrond: twee traveeën, een smalle deurtravee met gang en keuken en brede venstertravee met erkervormige ramen met kleurrijk glas in lood ter verlichting van salon en achterliggende eetkamer. Bij enkele bredere huizen was reeds een garage voorzien. Veelal bewaarde oorspronkelijke binnenindeling, cementtegelvloeren en deuren met glas in lood.
Stadhuis Ronse, Archief Technische Dienst, Rooiplannen, nummer 32.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K., TACK A. & VERBEECK M. 1998: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Oudenaarde, Kanton Ronse, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15n3, Brussel - Turnhout. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Léopold Sturbautstraat [online], https://id.erfgoed.net/themas/12875 (geraadpleegd op ).