Noordwestwaartse zijstraat van de Hulstemolenstraat die in een scherpe hoek langsheen de spoorwegberm opnieuw met laatst genoemde straat aansluiting geeft. De huidige benaming dateert uit 1959, zogenaamd naar de Groeningebergmolen, een oliemolen die zich een honderdtal meter ten oosten bevond en is afgebroken in 1947 (zie Hulstemolenstraat).
In de 19de eeuw spreekt men soms van de "straete van Iseghem naer den Hase", of de "Kleine Iseghemstraat". Het oostelijke stuk van de straat maakt eertijds deel uit van de oude verbindingsweg tussen Izegem en Harelbeke, met tracé over de huidige Lokbeekstraat, een stuk Ingelmunstersestraat, Meikapelstraat, een stuk Emiel Neyrinckstraat, Groeningebergstraat, Harelbeeksestraat en Veldbosstraat. Met de aanleg van de spoorlijn Kortrijk-Brugge in 1846-1847 worden enkele wegen onderbroken, onder meer de oude verbindingsweg tussen Harelbeke en Izegem. Na de aanleg van de spoorlijn wordt langs de sporen naar de Hulstemolenstraat toe een nieuw tracé gelegd.
Voornamelijk woonfunctie en kleine nijverheid. Eenheidsbebouwing van twee aan twee gebouwde woningen van twee bouwlagen uit de jaren 1960 of 1970. Straatgedeelte langsheen de spoorwegberm met oudere bebouwing van eenlaagswoningen, vermoedelijk uit het eerste kwart van de 20ste eeuw, onder meer nummer 7: drie traveeën in rode baksteenbouw met muizentandfries onder zadeldak in mechanische pannen, getoogde muuropeningen onder strek, vernieuwd houtwerk, nieuwe lijstgoot, gecementeerde plint.
Naast nummer 9 bevindt zich een magazijn of pakhuis (zie Hulstemolenstraat nummer 5).
- DELAERE J., 75 Lendeleedse straatnamen, in Lethae, nr. 14, 1995, p. 20.