Straat ten westen van het centrum van Waregem, lopend van de Jozef Duthoystraat in westelijke richting via de Hoogmolenwijk tot aan de grens met Desselgem, waar de straat als Waregemstraat verder loopt. De grens wordt er gevormd door de Krekelbeek. De straatnaam verwijst sinds oudsher naar het aanpalende Desselgem.
Van oudsher wordt de straat de Kleine Heerweg genaamd omdat ze, in tegenstelling tot de Deerlijkseweg die de Grote Heerweg was, Waregem via Desselgem verbindt met Kortrijk. Oudste weergave van een deel van de weg - enkel de zuidelijke helft - op een kaart uit het landboek van Waregem, opgetekend door Anthone Van Outrive in 1753-1757: het tracé kent een veel bochtiger verloop, voornamelijk vanaf de Caseelstraat. De zuidelijke helft van het tracé is volledig onbebouwd en wordt tegenaan de grens met Desselgem weergegeven als een met bomen omzoomde, rechte dreef, vanwaar een kleinere toegangsdreef vertrekt naar het goed "Ter Hoger Damme" (nummer 229). Een tweede opvallende hoevesite die via een lange dreef is verbonden met de toenmalige Desselgemseweg is die van het goed "Ter Caysele" (Caseelestraat nummer 76). Op de Kabinetskaart van de Oostenrijkse Nederlanden, opgenomen op initiatief van Graaf de Ferraris (1770-1778), wordt de volledige straat afgebeeld: weinig verschillen met uitzondering van een hoeve op de noordelijke straathelft (nummer 176); voorts enkele verspreide, kleine volumes onder meer aan de kruisingen van de Hoogmolenstraat en de Caseelstraat. In 1839 wordt de landelijke straat doorbroken na de aanleg van de spoorlijn Gent-Kortrijk, die ter hoogte van de kruising met de Kruiskens- en de Spitaalstraat de weg kruist. Op een kaart uit de Atlas der Buurtwegen (1844) wordt de straat weergegeven als "Chemin n° 9", met als beschrijving "Chemin de Waereghem à Desselghem" ofwel "Desselghemstraet". Op de kaart van het Dépôt de la Guerre van circa 1859-1861 wordt ten westen van de spoorwegovergang een "108e borne" weergegeven. De grenspaal wordt echter al niet meer aangeduid op de kaart van het Militair Cartografisch Instituut (1898). In het begin van de jaren 1950 (zie mutatieschets van 1953) wordt het straattracé rechtgetrokken, weliswaar met behoud van enkele delen van het oude tracé, zie Oude Desselgemseweg. In 1952 dient de Waregemse bouwmaatschappij van goedkope woningen een aanvraag in bij het gemeentebestuur voor het bouwen van veertien woningen op de hoek met de Caseelstraat. De woningen zijn ontworpen door de Waregemse architect Maurice Bovyn (1889-1958). Vanaf 1970 wordt de spoorweg geëlektrificeerd en verdwijnt de spoorwegovergang.
Thans straat met afwisselend steenwegallures (lintbebouwing) en open landbouwgrond; wegdek van betonplaten. Ten noorden van de straat loopt dwars op de weg een zijtracé naar een zeker tot de 18de eeuw opklimmende hoeve (nummer 90).
Bron: VANWALLEGHEM A. & CREYF S. 2010: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Waregem, Deel I: Stad Waregem, Deelgemeente Sint-Eloois-Vijve, Deel II: Deelgemeenten Desselgem en Beveren-Leie, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL45, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Vanwalleghem, Aagje; Creyf, Silvie
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Omvat
Burgerhuis
Omvat
Dorpswoning
Omvat
Dorpswoningen
Omvat
Hedendaagse woning
Omvat
Herberg
Omvat
Hoeve
Omvat
Hoeve Te Hoger Damme
Omvat
Vlassite
Is deel van
Waregem
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Desselgemseweg [online], https://id.erfgoed.net/themas/15261 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.