Kronkelende weg die de Sprietstraat ten oosten verbindt met de Burgerleenstraat ten westen. Tot voor de aanleg van de autosnelweg liep de weg westwaarts door tot de Hoogbeverenstraat. Thans geeft de straat verbinding met de Burgleenstraat die naast de autosnelweg loopt. Het gedeelte aan de andere zijde van de autosnelweg bestaat thans nog als een doodlopend stuk van de Hoogbeverenstraat.
Op de Atlas der Buurtwegen (1846) wordt de straat vermeld als "Hellestraet" die samen met de westelijker "Yperambachtstraet" (vermoedelijk zogenaamd vanaf het kruispunt met het Duivelsstraatje), het traject vormde van de "Chemin d' Ardoye à la ferme Platteeuw au chemin dit: Knollestraet". Wordt op een gemeentelijk kaartje in de publicatie "Dit is West-Vlaanderen" (1960) nog aangeduid als aardeweg.
Toponiem verwijst naar een hoogte, heuvel of verhevenheid in het landschap.
Woon- en agrarische functie. Straat gekenmerkt door verspreide hoevebouw en landelijke bewoning, voornamelijk uit de 19de en 20ste eeuw, vaak met 20ste-eeuwse verbouwing of vernieuwing. Op de Ferrariskaart (1770-1778) wordt al verspreide bebouwing weergegeven, voornamelijk aan noordzijde van straat. Onder meer op de plaats van de huidige nummer 26, hoeve Berkenhof, thans bestaande uit witgekalkt bakstenen woonhuis van vier traveeën en gedichte deuropening onder zadeldak in mechanische pannen (nok haaks op straat). Smalle rechthoekige muuropeningen met schuifraampjes (kozijnconstructie). Achtergevel met opkamer. Aanbouw aan de zuidzijde onder platte bedaking, met nieuwe ingang en woonuitbreiding. Ten noordwesten een half overgroeid witgekalkt bakhuisje onder zadeldak in Vlaamse pannen. Nieuwe stal/loods. Op de Ferrariskaart (1770-1778) wordt nog een vroeger volume weergegeven, evenwijdig met de straat, de Atlas der Buurtwegen (1846) toont een L-vormige constellatie van huidig woonhuis en noordelijk landgebouw. Nummer 30, hoeve thans met vernieuwd woonhuis.
In de 19de eeuw worden een aantal landarbeiderswoningen opgetrokken, onder meer nummers 16-18 en 20-24: eenlaagsbouw, thans vernieuwd. Nummer 28, eenlaags vernieuwd in jaren 1940, rechte muuropeningen onder betonlateien. Nieuwbouw uit de jaren 1930 op nummer 3: roodbakstenen eenlaagsbouw van drie traveeën onder zadeldak in mechanische pannen (nok parallel met straat), houten geprofileerde kroonlijst, rechte muuropeningen onder betonlateien (nieuw schrijnwerk).
- DENDOOVEN L., Dit is West-Vlaanderen. Steden, gemeenten, bevolking, 1960, p. 74.