Rechte, drukke verkeersader en staatsbaan (N397) tussen de Heidelbergstraat en de op- en afritten naar de autosnelweg E40/A10. Over de autosnelweg op het grondgebied van Sint-Michiels (zie Brugge) als Koning Albert I-laan verder gezet. De weg volgt het verloop van de oude spoorwegbedding (Brugge-Kortrijk, sedert 1846) tussen Loppem en Steenbrugge (zie Brugge, Assebroek). Met het verleggen van de spoorweg via Steenbrugge naar het nieuw station in Brugge wordt de bedding in 1937 heraangelegd als straat en in 1938 in gebruik genomen. De baan loopt parallel met de Kerkebeek.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog dient de afgesloten Autobaan als landingsbaan voor Duitse vliegtuigen.
De weg geeft links en rechts uit op enkele verkavelingen en de 'Lac van Loppem' (zie Lac).
Nummer 1 op de hoek met de Heidelbergstraat is een alleenstaande woning uit de jaren 1940 met bewaard schrijnwerk, thans onbewoond. Het "Café Loppem" (nummer 29) hoort als uitbating bij de 'Lac van Loppem' en is gebouwd in de jaren 1950 in een regionalistische stijl.
DENYS B., Van Byttebiers put tot Lac van Loppem, in Zilleghem. Handelingen van de Kring voor heemkunde en geschiedenis Pastoor Ronse, jg. 25, nr. 1, 2004, p. 4-19.
WUYTS E., Een knooppunt. Over de knopenfabriek langs de Autobaan te Loppem, in Het andere erfgoed in Ginter. Eindwerken erfgoedbegeleiders 2004.
Bron: VAN VLAENDEREN P. & VRANCKX M. 2010: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Zedelgem met deelgemeenten Aartrijke, Loppem en Veldegem, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL47, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Van Vlaenderen, Patricia; Vranckx, Martien Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)