Drukke staatsbaan, de N368, die vanaf de Torhoutsesteenweg aan Zuidwege (zie Zedelgem) in zuidoostelijke richting loopt, vanaf de Veldbeek/Kerkebeek op grondgebied Veldegem, tot aan de grens met Ruddervoorde (zie Oostkamp). De bochtige straat volgt grotendeels het zuidelijke tracé van de oude verbindingsweg tussen de dorpskernen van Zedelgem en Ruddervoorde, met de huidige Groenestraat (zie Zedelgem) als noordelijk wegdeel. De Veldbeek/Kerkebeek, tevens de grens met Zedelgem wordt gemarkeerd door een betonnen brug met roodbakstenen balustrade onder dekplaat in blauwe hardsteen en met dito gevelstenen met opschriften "1988" en "KERKEBEEK". Op het einde van de straat, tegen de grens met Ruddervoorde, wordt het uitzicht bepaald, enerzijds door de aanwezigheid van het kasteeldomein "Hoogveld" (zie Hoogveld nummer 4), anderzijds door de aanzet van de brug over de autostrade Brugge-Kortrijk (A17).
De weg is min of meer terug te vinden op de Grote Kaart van het Brugse Vrije door Pieter Pourbus (1571) gekopieerd door Pieter Claeissens (1601).
Op de Ferrariskaart (1770-1778) staat op het kruispunt met de Torhoutsesteenweg de "Cabaret Suytweghe" en een weinig bewoning, de weg kronkelt zich verder grotendeels op het huidige grondgebied van Veldegem, door quasi onontgonnen veldgebied. Te midden van het veldgebied bevindt zich een cluster met enkele hoeves.
Op de Atlas der Buurtwegen (1844) (met inbegrip van de huidige Groenestraat) aangeduid als Chemin n° 1, "Ruddervoordsestraet. Chemin de Zedelghem à Ruddervoorde". De weg vertrekt vanuit de dorpskern, loopt over het gehucht Zuidwege in zuidelijke richting tot aan de grens met Ruddervoorde (Oostkamp). Op de Atlas en de Ph. Vandermaelenkaart (circa 1850) is te zien hoe het veld in belangrijke mate als bosgebied, doorkruist met ontginningsdreven in dambordpatroon, is geëxploiteerd.
De straat wordt sedert 1846 gedwarst door de spoorlijn Brugge-Kortrijk met station aan de Ruddervoordsestraat (zie Zedelgem). Dit station wordt druk gebruikt voor het laden en lossen van goederen en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de industrie vooral op Zedelgem-Veldegem (zie nummer 82). In 1902 wordt de weg verbreed. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bekend als "Zedelghemstrasse". Ook nog "Steenweg op Ruddervoorde" genoemd (zie mutatieschets van 1937).
In een kerkregister van 1518 met de opsomming van de wijken is er sprake van bewoning in "Ten Zuudtweghe gheheeten ten Torre" gesitueerd langs de "Ruddervoorschen herrewech" en de "Ijperschen herrewech". Laatstgenoemde verbond Brugge via Loppem over Zuidwege met Ieper. De aanleg in 1751-1754 van de Torhoutse Steenweg vervangt de oude weg naar Ieper (zie Torhoutsesteenweg). Tevens zorgt de weg voor een betere ontsluiting van het zuidelijke Zedelgem en het latere Veldegem (sedert 1896).
Dit gedeelte van de straat, vanaf de vallei van de Veldbeek/Kerkebeek is van oudsher gekenmerkt door schaarse, verspreide hoevebouw waarvan enkele staan aangeduid op de Ferrariskaart (onder meer zie nummer 108). Nummer 112 is een achterin gelegen hoeve met losse bestanddelen zogenaamd "POPULIERENHOF" zie houten opschrift. Staat op de Ferrariskaart afgebeeld binnen een omhaagd perceel. Op het primitief kadasterplan (circa 1830) gesitueerd op de wijk Veldhoek. De pachthoeve is dan eigendom van de Brusselse grootgrondbezitter Adolphe Goupy. Volgens kadastergegevens wordt het woonhuis circa 1892 gedeeltelijk herbouwd. De eigenaar is dan baron Bruno Josephus Kervyn de Lettenhove, historicus en katholiek politicus. Circa 1914 wordt een nieuw huis opgericht, het oude blijft grotendeels bewaard. Losse bestanddelen rond een deels bekiezeld, deels begraasd erf toegankelijk via smeedijzeren hekken in roodbakstenen pijlers. Eerste boerenhuis ten noorden van het erf, in kern opklimmend tot de tweede helft van de 18de eeuw, zie deuromlijsting in gesinterde baksteen. Het dwars op de straat georiënteerde woonhuis van nummer 114 is circa 1851 gebouwd langs een toegangsdreef naar het kasteel "Hoogveld" (zie Hoogveld nummer 4). Verankerde, witbeschilderde baksteenbouw onder zadeldak (Vlaamse pannen), gewijzigde muuropeningen.
Nummer 116 ligt aan een doodlopend restvak van het vroegere tracé, hier vervangen door de brug over de autostrade A17. De hoeve met losse bestanddelen en woonhuis met hoge opkamer is circa 1937 als pachthoeve opgetrokken door baron Raoul van Zuylen van Nyevelt, kasteelheer van het naburige "Hoogveld" (zie Hoogveld nummer 4). Voorts enkele recentere, vrijstaande woningen.
Sedert 1948 aanwezigheid niet ver van het station van een fabrieksgebouw (zie nummer 82), opgericht door Alidor Claeys.
Bron: VAN VLAENDEREN P. & VRANCKX M. 2010: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Zedelgem met deelgemeenten Aartrijke, Loppem en Veldegem, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL47, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Van Vlaenderen, Patricia; Vranckx, Martien
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Omvat
Boskapel
Omvat
Hoeve 't Wilgenhof
Omvat
Hoeve Ter Beke
Is deel van
Veldegem
Is gerelateerd aan
Ruddervoordsestraat (Zedelgem)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Ruddervoordsestraat (Veldegem) [online], https://id.erfgoed.net/themas/15939 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Gemeente Zedelgem
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.