Verbindingsweg met recht tracé en ringfunctie, vanaf de Oostendesteenweg tot aan het rond punt met de Moerdijkstraat/ Sint-Bertinuslaan/ Koekelarestraat. De weg is nog niet aangeduid op de Atlas der Buurtwegen (circa 1841), wel diverse wegels. In 1855 is één van de wegels bekend als "de ouden verduisterden Dixmuydschen Heyrweg". De huidige weg is aangelegd in 1984-1985.
De stoomtramlijn Brugge-Leke wordt in 1910 aangelegd met als traject op Ichtegem Koekelarestraat/ Sint-Bertinuslaan/ Ringlaan/ Oude Heirweg/ Zuidstraat. De 'tramstatie' bevond zich op het kruispunt Ringlaan en Moerdijkstraat. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is er geen burgerlijk tramverkeer, maar wordt de lijn wel gebruikt door de Duitsers. In 1932 wordt de stoomstram vervangen door de 'autorail' of spoorauto voor reizigers, het zogenaamde "Mazoutje". Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden opnieuw stoomtrams ingezet, vanaf 1949 opnieuw de spoorauto. In 1952 wordt de tramlijn afgeschaft en de sporen worden verwijderd. De herberg "De wachtzaal" verdwijnt bij de aanleg van de Ringlaan in 1985.
Divers straatbeeld: boerenarbeidershuisjes, achterin gelegen hoeve, recente villa's en bedrijfsgebouwen (zie bedrijventerrein ten zuiden aansluitend bij de Ringlaan).
HOSTEN W., Ichtegem, dorp van Fransmans en Flandriens: Deel 1, Aartrijke, 1993, p. 48-49, 77.
Bron: GILTÉ S. & VANNESTE P. met medewerking van BAERT S., BOONE B. & VRANCKX M. 2010: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Ichtegem, Deelgemeenten Bekegem en Eernegem, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL48, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Vanneste, Pol; Gilté, Stefanie Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)