De noordwestelijke zijde van deze bij het begin gekasseide straat ligt gedeeltelijk op grondgebied Wezembeek-Oppem. De straat maakt deel uit van de residentiële verkaveling uit de laatste jaren van de 19de, begin 20ste eeuw ten noordwesten van de Tervurenlaan. Vandaag is ze aan weerszijden afgezet met jonge platanen.
In 1882 werd het laatste stuk van de spoorlijn van Brussel-Leopoldswijk naar Tervuren in gebruik genomen; de lijn kwam Tervuren binnen vanuit het noorden, over Wezembeek-Oppem en had haar eindpunt in de huidige Albertlaan, ongeveer ter hoogte van de aansluiting op de Tervurenlaan. De aanleg werd kadastraal geregistreerd in 1883 en het station was gelegen ter hoogte van de huidige Vrijwilligerslaan. Nadat het laatste stuk van het lijn (anderhalve kilometer) in 1897 naar de terreinen van de Koloniale Tentoonstelling aan de Leuvensesteenweg werd verlegd, raakte het oorspronkelijke tracé in onbruik en in 1915 werd op de oude spoorwegbedding de Albertlaan aangelegd. De berm werd afgegraven en het voormalige bareel- en seinhuis werd omgebouwd tot villa.
Tot vandaag is het een residentiële straat bezaaid met villa's uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Een aantal villa’s zijn opgetrokken in cottagestijl of vertonen elementen van deze stijl in combinatie met andere stijlkenmerken. Markant zijn vooral de omringende tuinen, vaak met een bomenbestand vanuit de aanlegperiode. Het Heilig Hartcollege van 1918 vormt een beeldbepalend element in de noordwestelijke straatwand. Nummer 13 is een momenteel (augustus 2014) leegstaande eclectische villa, kadastraal geregistreerd in 1924, met cottage inslag door de complexe pannen bedaking, de crépibezetting op de verdieping en de erkervormige uitbouw; inmiddels werd een sloopvergunning afgeleverd. Villa Pierreuse (nummer 11) is eveneens een eclectische villa met cottage-inslag, samen met nummer 13 kadastraal ingetekend in 1924, maar sterk verbouwd in 1948.
- Kadasterarchief Vlaams-Brabant, Mutatieschetsen Tervuren, afdeling II (Tervuren), 1883/18 (spoorlijn), 1924/68 (nummer 13).
- Tervuren Dienst Stedenbouw en Woonbeleid, Bouwdossier Albertlaan 11.
- VAN DE MAELE R. J. 1995: Er werd heel wat stoom afgelaten... Omtrent de lijnen Brussel-Tervuren en Leuven-Tervuren, De Horen 22.2, 43-48.