Steenweg vanuit Antwerpen richting Breda, die de gemeente Brasschaat doorsnijdt, begonnen in 1639 en voltooid in 1811. Het gedeelte van de steenweg tussen Merksem en Brasschaat namelijk tot juist voorbij de Sint-Antoniuskapel, werd aangelegd in de jaren 1740-42; de vertakking naar Donk ontstond in 1756, die naar Kapellen in 1764. In 1772-76 werd de goedkeuring gegeven voor het doortrekken van de baan tot het zogenaamde "Bellenhof" op het gehucht Maria-ter-Heide (ten noorden). Twee dorpskernen aan deze baan: Centrum, gegroeid rond de kruising van de Bredaan de Miksebaan en Maria-ter-Heide ontstaan circa 1760.
Zuidelijk deel met grote villa's (20ste eeuw) in prachtige tuinen, aan oostzijde van de baan naar Schoten toe het beschermde natuurgebied "Peerdsbos". Verder Brasschaat-centrum met lintbebouwing van twee tot drie bouwlagen voornamelijk uit de 20ste eeuw, gemeentehuis aan westzijde en Sint-Antoniuskerk op de splitsing met de Miksebaan. Naar Maria-ter-Heide toe heterogene bebouwing, rijhuizen en landhuizen (onder meer Torenhof en Bellenhof) in mooie parken. Ten noorden eenvormige eengezinswoningen (zie militaire aanwezigheid in Kamp van Brasschaat).
BELLENS F., Bredabaan, verkeersweg en levensader, in Brasschaat van heidegrond tot parkgemeente, Brasschaat, 1980, p. 81 e.v.
Bron: PLOMTEUX G., STEYAERT R. & WYLLEMAN L. 1985: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 10n1 (A-He), Brussel - Gent. Auteurs: Steyaert, Rita Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)