Geopend in 1894; in 1909 verbreed tot 18 meter gezien de verkeersfunctie. Grensstraat van residentiële woonwijk, met eenzijdige zuidwestelijke bebouwing, tot 1910 deels ingenomen door de velodroom die hier twee uitgangen had.
Noordoost-zijde met industrieterrein van voormalige gasfabriek, opgericht vanaf 1881; de oude installaties werden vrijwel volledig gesloopt, door de invoering van aardgas; de technische diensten van de gasmaatschappij zijn nog steeds hier gevestigd; voorts, hoogspanningscentrale.
Aanpalende autobusgarage van de LIJN ter hoogte van het vroegere station van de buurtspoorweg met afsluiting naar ontwerp van Leon Stynen.
Rijhuizen in eclectische stijl, eind 19de en begin 20e eeuw; de nummers 4-10 van 1897 naar ontwerp van J. Kockerols, respectievelijk met neo-Vlaamserenaissance- en neoclassicistische stijlkenmerken; de nummers 20-24, groepsbebouwing met werkhuis, 1902, naar ontwerp van F.H. Cox; tussen Generaal Capiaumont- en Uitbreidingstraat, verschillende huizen circa 1925, onder meer met art-deco-inslag.
Lijsten opgemaakt door Sint-Lukasarchief, Brussel.
Bron: KENNES H., PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. & HIMLER A. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nd, Brussel - Turnhout. Auteurs: Plomteux, Greet Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)