Drukke verkeersader vanuit Antwerpen richting Breda, begonnen in 1639 en voltooid in 1811, die het district Merksem doorkruist. De eerste verharde weg werd in 1639 en 1669 over de oude binnendijk van Dambrugge naar Merksem aangelegd door het Antwerpse stadsbestuur, aanvankelijk tot aan de Sint-Bartholomeuskerk, later tot aan de "Oude Bareel" en in 1740-1742 tot aan de Sint-Antoniuskapel te Brasschaat. Gebogen zuidelijk gedeelte, namelijk tussen Albertkanaal en Minister Delbekelaan, met oudere bebouwing aansluitend bij het industriegebied, verderop twee rijbanen gescheiden door een trambedding (tot aan Victor Roosensplein), noordelijk deel: begraasde berm deels afgezet met bomen.
Zeer heterogene lintbebouwing van twee, drie of meer bouwlagen, voornamelijk uit het tweede kwart van de 20ste eeuw en de tweede helft van de 20ste eeuw; recente winkelpuien.
Noordelijk deel met alleenstaande of gegroepeerde landhuizen, grote verkoopscentra, recente bedrijfsgebouwen en een groengebied ten zuiden aansluitend bij het Fort, hier markeert een arduinen paal nog steeds het einde van de Lange Bremstraat.
Ten noordoosten van Sint-Bartholomeuskerk: Burgemeester Jozef Nolfplein met districtshuis (1964-1968, V. Gorlé en Frissen), op het grasplein ertegenover schilddragende leeuw door J. Weyns, evenals het Sint-Bartholomeusbeeld in het gemeentepark van dezelfde beeldhouwer, afkomstig van het oude gemeentehuis.
Bron: KENNES H., PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. & HIMLER A. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nd, Brussel - Turnhout. Auteurs: Steyaert, Rita Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)