Aangelegd na de ingebruikneming van de spoorlijn Lier-Turnhout in 1855, ten noorden van het plein. Eerste kasseien gelegd in 1867. Voltooid in 1887 en vergroot in 1914. Voetgangerstunnel aangelegd in 1904.
Nagenoeg rechthoekig, gekasseid plein aan de spoorweg met station ten noorden; typische horecabedrijven waaronder een aantal cafés. Ten zuiden bevond zich eertijds het "Casino", naar ontwerp van H.A. Redig, een eclectisch gebouw van 1851 omgeven door een grote tuin en ijzeren hekken. Gesloopt in 1934. Huidige "Casino"-feestzaal (nummer 15) van 1934, met art-decokenmerken, naar ontwerp van B. De Meyer.
Zuidelijke straatwand heden bestaande uit een heterogene lintbebouwing vanaf de tweede helft van de 19de eeuw (onder meer nummer 29 waarvoor bouwaanvraag van 1876); in de zuidoostelijke hoek typische architectuur uit het tweede kwart van de 20ste eeuw, deels ter plaatse van het vroegere casino (nummer 1 naar ontwerp van F. Flerackers van 1925); aan oostzijde voornamelijk wederopbouwarchitectuur, uit het eerste kwart van de 20ste eeuw; oorspronkelijk met voortuintjes aan de westzijde met architectuur uit de jaren 1930-1940. Centraal op het plein overdekte standplaats voor bussen. Tunnel onder de spoorlijn aangelegd in de periode 1981-1983.
DE BOT H.-SLEGERS R. e.a., Lier 1860. De geschiedenis van het station en de spoorwegen te Lier, Lier, 1985.
Bron: KENNES H. & WYLLEMAN L. 1990: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Mechelen, Kanton Lier, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 13n1, Brussel - Turnhout. Auteurs: Kennes, Hilde Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)