Gelegen aan de westkant van het Lievekanaal dat in het derde kwart van de 13de eeuw gegraven werd om rechtstreekse verbinding voor de binnenvaart te verkrijgen met het Zwin. Was zeer lang een levendige handelsplaats waar onder meer Hollandse goederen gelost werden. Nabij het ruime bassijn of de kom van de Lieve stond sinds aanvang van de 17de eeuw een loskraan van de stad. Deze drukke losplaats raakte echter in onbruik in 1778- 1779 toen het "Entrepot" van de Coupure klaar kwam. De loskraan werd dan ook afgebroken. Aangezien het bassijn van geen enkel nut meer was werd het in 1834- 1836 opgevuld. Daardoor ontstond de huidige brede kaai die later beplant werd met treurwilgen. Nu wordt de vrije ruimte van de Lievekaai voornamelijk benut als parkeerplaats.
Zeer typisch straatbeeld dat de laatste tweehonderd jaar weinig veranderingen onderging. Links aanvangend met kleine originele trapgevels uit de 16de tot 17de eeuw, enkele in de loop van de 20ste eeuw heropgebouwde trapgevels (nummer 4, 7, 10, 11) en een gedecapeerde 19de-eeuwse lijstgevel (nummer 5), mogelijk een aanpassing van kleine oude kern. Verder is de gevelwand voornamelijk samengesteld uit 18de tot 19de-eeuwse lijstgevels die veelal verbouwingen zijn van meerdere kleine oude kernen.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Gent, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nb Noord-Oost, Brussel - Gent. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)