Circa 1905 aangelegde straat in de nieuwe wijk voorzien omheen het Sint-Pietersstation als verbinding tussen het Parkplein bij de Kortrijksesteenweg en het Koningin Maria Hendrikaplein, het nieuwe stationsplein. Ruime beboomde laan, parallel met de verhoogde spoorwegberm. Typische bebouwing uit begin twintigste eeuw met bij Koninklijk Besluit vastgelegde voortuintjes afgesloten door sierlijke smeedijzeren hekken.
Naast talrijke fraaie art-nouveauhuizen komen eenvoudigere rijhuizen voor met eveneens geglazuurd parement verlevendigd met kleurige banden, arduinen kordons, markerende houten erkers en sporadisch een faïencetegeltableau of guirlandes (onder meer nummer 13 doch met verbouwde begane grond met opvallende winkelpui in modernistische stijl van de jaren 1930 met soort van entresol in glas in lood met apothekerssymbolen, nummer 111-119, 121, 129-133).
Verder gelijkaardige gevels van verschillend getinte baksteen of met gecementeerd parement, laatst genoemde te dateren circa 1925- 1930: typische gebogen erkers en neo-Lodewijk-XVI- of art-decogetinte versiering (onder meer 126-136 naar ontwerp van architect P. De Taeye van 1929, nummer 138 gesigneerd R. Bervoets, nummer 179 L. Pintelon, nummer 187 (gedateerd anno 1930).
Nummer 90 in neorococostijl is gesigneerd Ch. Hoge, nummer 92 van bak- en natuursteen "J. Hayaert, architecte, anno 1927".
Nummer 94-106 vormt een typisch art-decogetint ensemble van per twee gekoppelde rijhuizen onder een doorlopende kroonlijst.
Nummer 112, 114-120 in zakelijke baksteenstijl valt op door zijn verticaliserende partijen met gecementeerde vijfzijdige erkers en smalle gekoppelde gebogen venstertravee.
Het ensemble nummer 183- 185 sluit eerder aan bij de Amsterdamse School gekenmerkt door typische vensters met afgeschuinde bovenhoeken en baksteenfriesjes op de penanten en onder de kroonlijst.
Het hoekpand met het Koningin Maria Hendrikaplein en aansluitende rechter straatwand werd in 1912 ingenomen door het monumentale "Flandria Palace Hotel" waarvan het hoofdgebouw heden nog bestaat; de zijvleugel in de Prinses Clementinalaan werd gesloopt en circa 1925 vervangen door rijhuizen in doorsneearchitectuur van die tijd.
- Stadsarchief Gent, Bouwaanvragen particuliere woningen, G12, 1929/C/8.