In 1704-08 aangelegde brede rechte steenweg, vroeger afgezet met bomen aan beide kanten. Ter vervanging van de deels bewaarde oude heirweg naar Brussel (Oude Brusselseweg). Onderbroken en heterogene bebouwing vooral als gevolg van verscheidene verkeersinfrastructurele ingrepen voornamelijk ter hoogte van het zogenaamde "Arsenaal" (ondermeer de reeds verdwenen autoviaduct over de spoorlijn en later het verhogen van de spoorwegberm gelijktijdig met de aanleg van de E3 autowegviaduct over de steenweg en de op- en afritten van dezelfde autosnelweg). De meeste tuinbouwbedrijven en hun bijhorende bloemistenwoning uit eind 19de eeuw verdwenen op enkele uitzonderingen na. Ook de lange rijen kleine arbeiderswoningen langs de steenweg werden totaal gesloopt. Tussen de Land van Rodelaan en de Schooldreef komt nog een aaneengesloten rij burgerwoningen voor van circa 1900 die getuigen van de verschillende stijlrichtingen uit die periode, maar door het huidig commercieel karakter van de buurt veelal aangepast werden. Voorts domineren rijhuizen en villa's uit het tweede kwart van de 20ste eeuw.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. 1982: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Gent, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nd, Brussel - Gent. Auteurs: Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Brusselsesteenweg (Gentbrugge) [online], https://id.erfgoed.net/themas/3331 (geraadpleegd op ).