Aan de zuidzijde van de Brugse Vaart (1613), tot 1840 de belangrijkste verkeersader naar Brugge. De vaart splitst Mariakerke in twee delen met elkaar verbonden door een brug. De laatste metalen ophaalbrug dateerde slechts van na de tweede wereldoorlog. De huidige brug in voorgespannen beton werd in 1962-64 opgetrokken door de firma Soetaert van Westende. Straatnaam ontleend aan voorttrekken van het schip door trekkers met het scheepssleeptouw, vanaf 1908 vervangen door een trekschip met dieselmotor. De trekkers bewoonden kleine huisjes aan de kanaaloever waarvan enkele bewaard bleven (zie ook Gérard Willemotlaan).
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. 1982: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Gent, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nd, Brussel - Gent. Auteurs: Lanclus, Kathleen Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)