Tussen de Pottestraat en de Diepemeers. Klimmende straat met een bochtig tracé vanaf de Pottestraat tot aan herberg 'De Klimop' (nummer 72). Verderop kent de straat een vlak en recht tracé.
Geasfalteerd wegdek en geplaveide stoepen. De bebouwing dateert uit het laatste kwart van de 18de eeuw, de 19de eeuw en vooral uit de 20ste eeuw. Tot halverwege de straat rijhuizen van één à twee bouwlagen onder een pannen zadeldak (nokrichting parallel aan de straat), onder meer geknikt, uit de 19de eeuw (nummer 11, 15, 17, 19, 33) en de 20ste eeuw. Aan de westelijke straatzijde bevindt zich een recente muur waarachter een hoeve ligt met een interessant boerenhuis (nokrichting loodrecht op de straat), daterend van 1780 (nummer 36). Een dwarsschuurtje uit het laatste kwart van de 18de eeuw (nokrichting parallel aan de straat) in stijl- en regelwerk situeert zich op het uiteinde van de oostelijke straatwand (nummer 51, ernaast links).
Lossere bebouwing naar het kruispunt met Diepemeers toe, onder meer een voormalig buitenverblijf van circa 1900 (nummer 77) middenin een tuin, en een huizenrij (nokrichting parallel aan de straat) uit het begin van de jaren 1920 met verwijzingen naar gelijktijdige 'regionalistische' tuinwijken in de streek (nummer 78-122).
De behouden bebouwing uit de 19de en begin 20ste eeuw, sluit aan bij die van de Pottestraat. Hiernaar refereren de lage arbeiderswoningen (nummer 15, 17, 19, 33), onder meer een voormalig buurtwinkeltje (nummer 11), een schrijnwerkerswoning gedateerd 1906 (nummer 46-48), herberg 'De klimop' uit de tweede helft van de 19de eeuw (nummer 72), en de voormalige herberg naar verluidt 'Heerendaal' genaamd met links een opkamer van drie traveeën (nummer 50, 52). De eenvoudige bouwtrant wordt gekenmerkt door rechthoekige muuropeningen met kozijnen, bij nummer 19 onder meer voorzien van een tussendorpel met tandlijst.
Voorts, recente nieuwe bouw voornamelijk ter vervanging van lage 19de-eeuwse arbeiderswoningen. Onder meer werd ook de straatwand tussen nummer 43 en de nieuwe bouw van nummer 35 weggebroken, ten voordele van achterliggende garages.