Gedeelte van de "steenweg" Geluwe-Wervik aangelegd tussen 1772 en 1780; zuidwestelijke uitvalsweg vanaf de Sint-Denijsplaats richting Wervik. Gebogen tracé; onder meer in- en uitspringende rooilijn.
Voornamelijk lintbebouwing met arbeiders- en burgerwoningen. Ook vestigingsplaats van het voormalige tramstation (zie nummer 17); Geluwe was tot in de jaren 1950 centrum van het buurtspoorwegennet voor de secties Geluwe - Menen - Wervik- Ledegem - Kortrijk (1892-1893) en Geluwe - Ieper (1902). Tegenover het station: herberg van het type afspanning (zie nummer 42). Verder nog enkele opslagplaatsen, voormalige kolenhandel (zie nummer 13-15), ast, vervallen vlasschuur (nummer 31), ... als verwijzingen naar de vroegere stationsbedrijvigheid.
Met uitzondering van de laat-19de-eeuwse architectuur van station en omgevende gebouwen, lijkt de bebouwing grosso modo van na de Eerste Wereldoorlog te dateren. Doorsnee-wederopbouwarchitectuur van één à twee bouwlagen onder zadeldaken (nok parallel aan de straat, mechanische pannen); nummer 2-6 weliswaar met historiserende-regionaliserende inslag. Bebouwing uit het einde van de jaren 1920 - begin 1930 met modernistische inslag: nummer 9, 11, 26. Voorts ook nieuwe bouw.
Bron: DELEPIERE A.-M. & HUYS M. 1991: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie West-Vlaanderen, Arrondissement Ieper, Kantons Mesen - Wervik - Zonnebeke, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 11n3, Brussel - Turnhout. Auteurs: Delepiere, Anne Marie; Huys, Martine Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)