Hoofdstraat samen met de Ieper- en de Roeselarestraat. Na de Eerste Wereldoorlog verbreed tot 14 meter volgens het rooilijnplan Hoste-Coppens. Nagenoeg rechte straat vanaf de vroegere spooroverweg met het voormalige station (nummer 34), licht opklimmend naar de zogenaamde "Fruitberg" en goed perspectief in oostelijke richting op de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Verderop, meer geïsoleerde bebouwing zie onder meer kleine tuinwijk en hoeven.
Bij het begin van de noordelijke straatzijde: onderbroken gevelwand door het na de Eerste Wereldoorlog vergrootte marktplein met het gemeentehuis (nummer 8-10) en afzomende linden; uitzicht westelijke pleinzijde bepaald door herenhuis in beboomde tuin (nummer 14); de voormalige Sint-Lucasschool (nummer 1) lijnt de zuidelijke pleinzijde af; noordhoek bij de Roeselarestraat ingenomen door sobere eenheidsbebouwing met onder meer (voormalige) herbergen volgens opschriften zogenaamd "De velodroom" en "Jagershof"(nummer 2-6).
Basisbebouwing: breedhuizen van één à twee bouwlagen onder pannen zadeldak. Historiserende wederopbouwarchitectuur in de omgeving van het marktplein; doorgaans eenvoudige wederopbouwtrant voor arbeiders-, burgerwoningen en hoeven. Modernistische inslag merkbaar bij nummer 38, 89 en 95 uit de jaren 1920-'30; nummer 89 zogenaamd "Landhuis Fruitberg", zie opschrift van de smalle glas-in-loodvensters in de verticaal benadrukte deurtravee. Typische, uniforme architectuur voor de zogenaamde "Cité" aansluitend bij de kort na de Eerste Wereldoorlog gerealiseerde tuinwijken in de streek.
Nummer 36: voormalige cichorei-ast als één der weinige "wederopgebouwde" getuigen van deze voor de Eerste Wereldoorlog drukke bedrijvigheid.