Vroegere eveneens Nieuwstraat genoemd, afgelijnd na de aanleg van de spoorweg en eerste station in 1857, in 1918 zogenaamd naar de oorlogsheld, door de Duitsers gefusilleerd in 1916 (zie gevelsteen op zijn woonhuis).
Straat parallel met de spoorweg, van het Stationsplein tot de spoorwegtunnel aan de Beverestraat. Eenzijdige bebouwing met twee bouwlagen hoge laat 19de-eeuwse rijhuizen, aansluitend bij de Stationsstraat. Aan de overzijde in het verlengde van het station, watertoren daterend van 1938 gebouwd in plaats van een lage achthoekige watertoren van 1895. Type watertoren met overkragende, niet-beklede betonnen Intze-kuip, met piramidale voet; betonnen skeletbouw met maasvulling in metselwerk, halfweg en onder de kuip doorbroken door rechthoekige en rondboogvenstertjes en ronde betonnen kuip met opschrift "Oudenaarde". Inwendige leidingen nog aanwezig.
Ernaast RTT-gebouw, naar verluidt opgericht in 1939, een bak- en hardstenen gebouw met twee bouwlagen van oorspronkelijk acht traveeën (uitgebreid in 1984 met vier traveeën) in een historiserende stijl, aansluitend bij het stationsgebouw.
Afdeling Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumentenzorg Oost-Vlaanderen, Cel Monumenten en Landschappen, archief.
DEVOS P., Het station van Oudenaarde, Oudenaarde, 1985, p. 98.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K., TACK A. & VERBEECK M. 1996: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Oudenaarde, Stad Oudenaarde met fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15n1, Brussel - Turnhout. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke; Tack, Anja Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)