Voorheen zogenaamd "Heirweg". Volgt het tracé van de baan Oudenaarde-Geraardsbergen die zeker opklimt tot de middeleeuwen; ten westen van het dorpscentrum. Heden in verlengde van Jagersstraat uitkomend op kruispunt met Kasteel-, Ronsese- en Geraardsbergsestraat. Nabij kruispunt, site van 19de-eeuwse houten staakmolen zogenaamd "'t Schorre" of "'t Scharre", in het vierde kwart van de 19de eeuw afgebroken en verplaatst naar Schorisse. In 1905 aanleg van stoomtramlijn Geraardsbergen-Oudenaarde over Nederbrakel, tot de Tweede Wereldoorlog in gebruik. Na de Tweede Wereldoorlog heraanleg en verbreding kruispunt met onder meer afbraak van brouwerij Menschaert. Heden voornamelijk rijbebouwing van anderhalve tot twee bouwlagen uit de tweede helft van de 20ste eeuw.
Rijksarchief Ronse, Topografisch-historische atlas, nummer 796, 1389.
BAGUET P., Het eerste personenvervoer tussen Nederbrakel en Ninove, in Triverius, X, 2, 1980, p. 20-21.
BERINGS G., Landschap, geschiedenis en archeologie in het Oudenaardse, Oudenaarde, 1989, p. 25, 52-58.
BRAKELS T., Geschiedenis van Nederbrakel Opbrakel en omstreken, Kortrijk, 1952, p. 104.
VANDEPUTTE J.L.Th., De molens van het arrondissement Oudenaarde, Uit hun geschiedenis, Oudenaarde, 1974, p. 56.
Bron: BOGAERT C., DUCHÊNE H., LANCLUS K. & VERBEECK M. 2000: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Gemeenten: Brakel, Horebeke, Kruishoutem, Lierde, Zingem en Zwalm, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15n4, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Verbeeck, Mieke; Duchêne, Helena Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)