Deel van de steenweg, latere staatsbaan van Kruishoutem naar Nederzwalm, in 1857 doorsneden door de spoorweg Gent-Oudenaarde met eerste station ter hoogte van de huidige café "De Wachtzaal" (nummer 73).
Deel tussen station en huidige Alfred Amelotstraat voorheen Statiebaan genoemd, verbreed circa 1880 en nadien pas bebouwd.
Voorheen met verschillende molens: zogenaamd "stampkot", een graan- en oliewatermolen op de Stampkotbeek, verdwenen bij de wegverbreding van 1868, later olieslagerij Vandercruyssen met na de Tweede Wereldoorlog vernieuwde gebouwen; thans gesloopt. De zogenaamde "Voordemolen" op de plaats van nummers 56-58 was een stenen oliewindmolen, vermoedelijk de banmolen afhankelijk van de heerlijkheid Voorde, reeds vermeld in penningcohieren van 1572 en 1577 en gesloopt in 1896.
Bij nummer 51, behouden fraaie ijzeren hekken op gecementeerde voet voor een eind 19de-eeuws dorpshuis met vernieuwd voorgevelparement en vensters.
Vandeputte J.L.TH., De molens van het arrondissement Oudenaarde, Uit hun geschiedenis, Oudenaarde, 1974, p. 220-222.
Bron: BOGAERT C., DUCHÊNE H., LANCLUS K. & VERBEECK M. 2000: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Gemeenten: Brakel, Horebeke, Kruishoutem, Lierde, Zingem en Zwalm, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15n4, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Kruishoutemsesteenweg [online], https://id.erfgoed.net/themas/5231 (geraadpleegd op ).