Historische weg tussen de Ettelgemsestraat ten noorden en de Vanderkinderenweg (Bekegem) ten zuiden. Elleboogvormig ten noorden, grosso modo recht verloop ten zuiden, tracé aangeduid op Ferraris (1770-1778); circa 1980 overbouwd door de autoweg A 18 Brussel-Nieuwpoort. Tijdens Romeins bewind onderdeel van het oude diverticulum naar Aartrijke-Kortrijk-Doornik: verbinding tussen Aartrijke en het hinterland met de kust en het castellum van Oudenburg. Aan westzijde, dichtbij het kruispunt met de Zeeweg, vanaf de 9de eeuw locatie van de oude Sint-Michielskerk en het kerkhof (zie Oude Bruggeweg). In de 19de eeuw houten windmolen op westelijke hoek met de huidige Torhoutweg, wellicht "molen Ramman", aangeduid op Kaart Vandermaelen (1845); in het tweede kwart van de 20ste eeuw afgebroken na vestiging van mechanische maalderij (1933). In de 18de en 19de eeuw verspreide landelijke bebouwing. Thans voornamelijk losstaande 20ste-eeuwse bebouwing geconcentreerd ten noorden van de autoweg en ten zuiden van de Oude Bruggeweg. Ten zuidwesten watertoren (nummer 160) van 1969 van het type D3/C met inhoud 1.000 m³; is eerste watertoren van het kegelvormige paddestoeltype.
DE MEULEMEESTER, J.; DEWILDE, M., Romeinse en middeleeuwse landelijke bewoning langs de Zeeweg te Roksem, in De Duinen. Bulletin van het wetenschappelijk en kultureel centrum van de Duinenbadij en de Westhoek, jg. 17, 1987, p. 81-90.
VAN CRAENENBROECK W., Eenheid in verscheidenheid. Watertorens in België, Brussel, 1991, p. 129.
Bron: CALLAERT G. & HOOFT E. met medewerking van STRUYF J. 2003: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Oudenburg, Deelgemeenten Ettelgem, Roksem, Westkerke, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL1, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Hooft, Elise; Callaert, Gonda Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)