Noordwestelijke uitvalsweg van Marktplaats tot Diksmuidestraat, morfologisch een eenheid vormend met laatst genoemde straat. In 1775-1778 gekasseid en bij de wederopbouw verbreed. Naamgeving naar het verdwenen station (zie de Carninstraat) op de voormalige spoorlijn Torhout-Ieper, aangelegd in 1873.
Dorpsstraat met overwegend lintbebouwing van heren- en burgerhuizen en enkele handelspanden, in de omgeving van het station destijds een aantal cafés.
Eenvoudige doorsnee-architectuur uit de jaren 1920, van drie à vijf traveeën en twee bouwlagen onder pannen zadeldak (nok parallel aan de straat), sporadisch geknikt. Nummer 12 aan de hoek met de Kapelleriestraat: hoekpand (eerste kwart van de 20ste eeuw) in de lijn van de 19de-eeuwse bebouwing, zie afwisselend gebruik van rode en gele (sier)baksteen en hoektravee oplopend in puntgevel. Nummer 21: voormalig café "De welkom" uit de jaren 1920; centrale deurtravee, vanaf de tweede bouwlaag als risaliet oplopend in afgerond dakvenster. Nummer 29 aan de hoek met de Carninstraat: hoekpand uit het eerste kwart van de 20ste eeuw met typerend torentje onder leien tentdak.
Links van nummer 22, aanpalende kantoorruimte van 1997-1999 naar ontwerp van P. Deceuninck (Bellem). Gebruik van moderne materialen als glas, staal en witte natuursteen. Integratie-architectuur zie herhaling van bepaalde elementen van nummer 22, zoals de door middel van een gebogen dakvenster onderbroken kroonlijst en de oculus.
Bron: DE GUNSCH A., METDEPENNINGHEN C. & VANNESTE P. met medewerking van TANSENS A. 2001: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie West-Vlaanderen, Arrondissement Roeselare, Kantons Hooglede - Izegem - Lichtervelde, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 17n2, Brussel - Turnhout.
Auteurs: De Gunsch, Ann; Metdepenninghen, Catheline; Tansens, Annick; Vanneste, Pol
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)