Noordwestelijke uitvalsweg van Marktplaats tot Diksmuidestraat, morfologisch een eenheid vormend met laatst genoemde straat. In 1775-1778 gekasseid en bij de wederopbouw verbreed. Naamgeving naar het verdwenen station (zie de Carninstraat) op de voormalige spoorlijn Torhout-Ieper, aangelegd in 1873.
Dorpsstraat met overwegend lintbebouwing van heren- en burgerhuizen en enkele handelspanden, in de omgeving van het station destijds een aantal cafés.
Eenvoudige doorsnee-architectuur uit de jaren 1920, van drie à vijf traveeën en twee bouwlagen onder pannen zadeldak (nok parallel aan de straat), sporadisch geknikt. Nummer 12 aan de hoek met de Kapelleriestraat: hoekpand (eerste kwart van de 20ste eeuw) in de lijn van de 19de-eeuwse bebouwing, zie afwisselend gebruik van rode en gele (sier)baksteen en hoektravee oplopend in puntgevel. Nummer 21: voormalig café "De welkom" uit de jaren 1920; centrale deurtravee, vanaf de tweede bouwlaag als risaliet oplopend in afgerond dakvenster. Nummer 29 aan de hoek met de Carninstraat: hoekpand uit het eerste kwart van de 20ste eeuw met typerend torentje onder leien tentdak.
Links van nummer 22, aanpalende kantoorruimte van 1997-1999 naar ontwerp van P. Deceuninck (Bellem). Gebruik van moderne materialen als glas, staal en witte natuursteen. Integratie-architectuur zie herhaling van bepaalde elementen van nummer 22, zoals de door middel van een gebogen dakvenster onderbroken kroonlijst en de oculus.
CORNETTE J., Staden 1764. Schouwing van ons wegennet, in het Gebied van Staden, III, 1995, p. 314.
Bron: DE GUNSCH A., METDEPENNINGHEN C. & VANNESTE P. met medewerking van TANSENS A. 2001: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie West-Vlaanderen, Arrondissement Roeselare, Kantons Hooglede - Izegem - Lichtervelde, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 17n2, Brussel - Turnhout. Auteurs: De Gunsch, Ann; Metdepenninghen, Catheline; Tansens, Annick; Vanneste, Pol Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)