Tot de aanleg van de spoorlijn Antwerpen-Mol en de bouw van het station in 1878, ingehuldigd in 1879, was de Statiestraat een veldweg zonder enig belang in de richting van Achterbos. Nadien uitgegroeid tot een van de belangrijkste straten van Mol-centrum met sterke toename van de bebouwing in het laatste kwart van de 19de eeuw, zie bouwarchief. Het handelscentrum verschoof definitief van de Markt in de richting van het station. Een groot deel van de oorspronkelijke bebouwing is thans echter verdwenen zoals een drietal woningen van de industriële bourgeoisie, onder meer ter plaatse van het huidige nummer 40A. Het hedendaagse uitzicht vertoont een overwegend 20ste-eeuwse lintbebouwing; het zeer heterogene karakter wordt zowel bepaald door de verspringende bouwhoogten, de sterk variërende volumes als het uiteenlopende uitzicht. Doordat de winkel- en horecafunctie primeert, waren de begane gronden vaak meermaals onderhevig aan verbouwingen en/of aanpassingen.
Administratie Ruimtelijke Ordening, Huisvesting, Monumenten & Landschappen, Afdeling Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumentenzorg Antwerpen, Monumenten en Landschappen, Beschermingsdossier A/0678.
Bron: KENNES H. & STEYAERT R. 2002: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Turnhout, Kanton Mol, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 16n5, Brussel - Turnhout. Auteurs: Kennes, Hilde Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)