Uitvalsweg richting Rekkem en Marke met recht tracé. Wellicht oudste straat van de gemeente, waarschijnlijk teruggaande op de Romeinse heirweg lopende van Ronq (Fr.) naar Kortrijk. Langs deze weg zijn er vooral Leiewaarts haaks gerichte wegen, telkens op een afstand van één mijl. Oude benamingen zijn Heirstraete en Eerstraete, vanaf 1883 is de benaming Dronckaertweg in gebruik.
Straat met geconcentreerde bebouwing aan het kruispunt met de Spoorwegstraat. De hoeken zijn getypeerd door herbergen met typische afgeschuinde hoektravee.
De bebouwing bestaat voornamelijk uit arbeidershuizen van twee à drie traveeën en één à twee bouwlagen onder al dan niet geknikte pannen zadeldaken. Met één bouwlaag, onder meer nummers 216-220 en nr. 439, dieper in gelegen woonhuisje met links aandak. Voorbeelden van arbeidershuizen met twee bouwlagen, onder meer nummers 519-523, volgens bouwplan van 1930 naar ontwerp van C. Wyseur, verfraaid door het gebruik van gele sierbaksteen, nummer 517 en nummer 553 met heiligennisje.
Nr. 486, gecementeerde lijstgevel van vier plus drie traveeën waartussen afgeschuinde hoektravee en twee bouwlagen.
Voor het viaduct, restanten van industrie. Nummer 494, fabrieksbeuk van rode baksteen met heiligennis. Tevens ook bewaarde roterij.
Richting Marke, verschillende villa's, onder meer nummer 450, zogenaamd "ZONNEWEELDE" volgens bouwplan van 1930, architect onleesbaar.
- Stadsarchief Menen, Bouwaanvragen Lauwe 871.1, nr. 240 en nr. 265.
- DEPREZ M., Aantekeningen omtrent Lauwe, Brugge, 1985, p. 10.