De Koninklijke Baan loopt op Bredens grondgebied vanaf de Groenendijk tot over de Duinenstraat doorheen de landinwaartse duinrand, maakt vervolgens een bocht in de duinen om tenslotte ter hoogte van de Klemskerkestraat opnieuw de duinrand te volgen. Naar aanleiding van de aanleg van deze weg worden de Driftweg en Kapelstraat rechtgetrokken. Zo ontstaat een lage duinzone tussen de Koninklijke Baan en eerst genoemde straten.
De uitbouw van de Koninklijke Baan in 1902-1904, gevolgd door de aanleg van de parallel lopende kusttram in 1905, werken de ontwikkeling van Bredene-Duinen in de hand. In 1969-1970 wordt de ‘ontdubbeling’ van de Koninklijke Baan in een viervaksweg met gescheiden rijrichtingen gerealiseerd. Hieruit vloeien aanpassingen van de tramsporen voort, zie huidige ligging tussen de twee rijvakken. Er komt een rechte hertracering richting Klemskerke; aan het zogenaamd "Duinengat" wordt een nieuw prefab-tramstationnetje gebouwd als vierde in de reeks zie 1912, 1934, 1954. Het tramstation in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architect Gaston Lingier (Bredene) van 1934 en er tegenover gelegen politiekantoor in aansluitende bouwtrant, worden tijdens de Tweede Wereldoorlog vernieuwd.
Beveiliging van de strandtoegang ingezet in 1958, zie twee voetgangerstunnels en -bruggen onder en boven de Koninklijke Baan.