Teksten van Koninklijke Baan

https://id.erfgoed.net/themas/6656

Koninklijke Baan (WVL50) ()

De Ko­ninklijke Baan loopt op Bredens grondgebied vanaf de Groe­nen­dijk tot over de Duinenstraat doorheen de landinwaartse duin­rand, maakt vervolgens een bocht in de dui­nen om tenslotte ter hoogte van de Klemskerkestraat opnieuw de duin­rand te volgen. Naar aanleiding van de aanleg van deze weg wor­den de Driftweg en Ka­pel­­straat rechtgetrok­ken. Zo ontstaat een lage duinzone tus­sen de Ko­nink­lijke Baan en eerst genoemde straten.

De uitbouw van de Koninklijke Baan in 1902-1904, gevolgd door de aanleg van de parallel lopende kust­tram in 1905, werken de ontwikkeling van Bredene-Duinen in de hand. In 1969-1970 wordt de ‘ontdubbeling’ van de Koninklijke Baan in een viervaksweg met ge­schei­den rij­rich­tingen gerealiseerd. Hieruit vloeien aanpassingen van de tram­spo­ren voort, zie huidige ligging tussen de twee rijvak­ken. Er komt een rech­te her­tracering richting Klemskerke; aan het zogenaamd "Duinengat" wordt een nieuw pre­fab-tram­sta­tionnetje gebouwd als vierde in de reeks zie 1912, 1934, 1954. Het tram­sta­tion in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architect Gaston Lingier (Bredene) van 1934 en er tegenover gelegen politiekantoor in aan­slui­tende bouw­trant, worden tijdens de Tweede Wereldoorlog vernieuwd.

Beveiliging van de strandtoegang ingezet in 1958, zie twee voet­gan­ger­stun­nels en -bruggen onder en boven de Ko­nink­lijke Baan.


Bron: DELEPIERE A., DEVOOGHT K., GILTÉ S. & VANNESTE P. 2011: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Bredene, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL50, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs:  Delepiere, Anne Marie; Vanneste, Pol; Gilté, Stefanie; Devooght, Kristien
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Koninklijke Baan [online], https://id.erfgoed.net/teksten/139141 (geraadpleegd op ).


Koninklijke Baan (WVL8) ()

Op Bredens grondgebied, van Groenendijk naar grens Klemskerke. Uitbouw in 1904, samen met aanleg van de parallel lopende kusttram in 1905, spelen initiële rol in ontwikkeling van badplaats, hier echter met uitzonderlijke ligging ten zuiden van duinen en Koninklijke Baan.

1969-1970: ontdubbeling in viervaksweg met gescheiden rijrichtingen. Hieruit voortvloeiende aanpassing van tramsporen zie huidige ligging tussen de twee rijvakken; tevens rechte hertracering richting Klemskerke; bouw van nieuw prefab-tramstationnetje aan het "Duinengat" als vierde in de reeks zie 1912, 1934, 1954. Tijdens Tweede Wereldoorlog vernield, echter nog vermelden waard: tramstation in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architect Gaston Lingier (Bredene) van 1934 en ertegenover gelegen politiekantoor in aansluitende bouwtrant.

Beveiliging van strandtoegang ingezet in 1958 zie twee voetgangerstunnels en -bruggen onder en boven Koninklijke Baan.

  • Gemeentearchief Bredene, 865.1.

Bron: DELEPIERE A.-M., HUYS M. & KERRINCKX H. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Bredene, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL8, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs:  Delepiere, Anne Marie
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Koninklijke Baan [online], https://id.erfgoed.net/teksten/107788 (geraadpleegd op ).