Drift ()

Bochtige weg tussen de Leopold II-laan en op grondgebied Vlissegem verder gezet als de Driftweg. In de dorpskom wordt de weg opgenomen door de Rijksweg N34e, hier met brede aanleg en vluchtheuvels en als verbinding met de Ringlaan en de Blankenbergsesteenweg.

De straat volgt wellicht het tracé van een middeleeuwse schapendriftweg ontstaan vanaf de 11de eeuw tussen de duinen en de polders na de kustoverstromingen of zogenaamde Duinkerketransgressies (2de eeuw voor Christus-12de eeuw). Langs de kustlijn worden in de 12de en 13de eeuw enkele steden (onder meer Nieuwpoort, Oostende, Blankenberge…) opgericht. Deze worden verbonden langs een goed onderhouden handelsweg ook "winterwech" genoemd tussen Duinkerke en Sluis en waarbij waarschijnlijk het tracé van de oude driftweg wordt opgenomen. De weg vormt lange tijd de belangrijkste verbinding tussen Bredene en Wenduine over De Haan. Na de aanleg van de Koninklijke Baan in 1903 is de Driftweg nog slechts van lokaal belang als scheiding tussen duinen en polders. Op grondgebied De Haan vormen de Driftweg achtereenvolgens met de Wenduinesteenweg (Klemskerke en Vlissegem), Marktstraat (Klemskerke), Driftweg ( Vlissegem) en Drift onderdeel van deze weg.

De straat behoort tot het historisch stratenpatroon van de gemeente. Het traject komt voor op de Grote Kaart van het Brugse Vrije door Pieter Pourbus (1571) en gekopieerd door Pieter Claeissens (1601). Op de Ferrariskaart (1770-1778) vormt de weg afgetekend de grens tussen de duinen en de achterliggende polders met ten zuiden ervan enkele vissershuisjes of boerenarbeiderswoningen. De arme vissers, boeren en strandjutters zijn er eeuwen lang de enige bewoners die afgescheiden van de dorpskern een eigen gemeenschap vormen.

De weg is enkel aan de zuidzijde bebouwd. Enkele bewaarde vissershuisjes (nummers 26, 45) vormen er de oudste bewoning zoals te zien op de Ferrariskaart, vóór nummer 45 staat de kapel "Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes", gebouwd in 1880.

Voorts villa's, cottages en vrijstaande huizen, ontstaan onder invloed van het opkomend kusttoerisme, en recente appartementen. Nummer 3 met witbeschilderd parement wordt getypeerd door een veelhoekige erker en pseudovakwerk in de topgevels. Aan de noordzijde wordt het uitzicht bepaald boor een duinen- en bosgebied met als enige bebouwing het rusthuis van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (nummer 16) en het complex van het "Zeepreventorium De Branding" op de plaats van het vroegere preventorium "Georges Born" (zie Koninklijke Baan, straatinleiding). Vanaf de kruising met de Nieuwe Rijksweg samenvallend met het tracé van de kusttram.

  • BOTERBERGHE R., Geschiedenis van de landelijke parochies Klemskerke-Vlissegem en van de badplaats De Haan, Brugge, 2000, p. 23-24.
  • DEVENT G, De oostkust van toen, van Knokke tot Bredene, Bredene, 1988, p. 150.
  • MONTEYNE G., VANDAELE R., Wenduine, van middeleeuws vissersdorp tot familiebadplaats, Beernem, 2008, p. 56-57, p. 69, p. 138, p. 230, p. 204-205, p. 248-249.
  • MOUTON R., WAUTERS B., Archiefbeelden Wenduine, Stroud (Groot-Britannië), 2004, p. 83.

Auteurs:  Van Vlaenderen, Patricia
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Van Vlaenderen P. 2012: Drift [online], https://id.erfgoed.net/teksten/140536 (geraadpleegd op ).


Drift ()

Voormalige drift, dit is een pad waarlangs het vee werd gedreven tussen het duin- en poldergebied; oostelijk uiteinde samenvallend met tracé van kusttram. Geasfalteerd; deels onverharde, deels gekasseide bermen. Bebouwing uitsluitend langs de zuidkant; voornamelijk alleenstaande villa's en cottages uit de tweede helft van de 20ste eeuw.


Bron: DELEPIERE A.-M., HUYS M. & KERRINCKX H. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente De Haan, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL9, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs:  Huys, Martine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Huys M. 2005: Drift [online], https://id.erfgoed.net/teksten/107830 (geraadpleegd op ).