Van de Doorniksewijk naar de Aalbeeksesteenweg. Tracé loopt parallel aan de spoorweg. Aangelegd in 1876 als deel van het zogenaamd "nouveau quartier", om de weg naar Doornik te verbinden met de weg naar Rijsel. Van 1876 tot 1910 "Zuidlaan" genaamd. In 1967 werden vijftien herenhuizen gesloopt omwille van de aanleg van een parkeerplein en de brug naar de Wandelweg. Ter hoogte van de Aalbeeksesteenweg was een goederenstation gelegen, dat in 1980 verdween voor de aanleg van een parkeerplein. Eenzijdige bebouwing van voornamelijk herenhuizen en rijkere burgerwoningen. De eenheid wordt evenwel doorbroken door nieuwbouw. Het tweede deel van de straat werd zwaar gebombardeerd tijdens Tweede Wereldoorlog en wordt getypeerd door bebouwing uit de jaren 1940-1950: onder meer nummer 77, volgens bouwplan met vernieuwd parement van witte steen van 1944, naar ontwerp van P.A. Pauwels (Kortrijk) en met behoud van de oorspronkelijke gevelordonnantie.
Stadsarchief Kortrijk 183, nummer 398/44.
VAN HOONACKER E., Duizend Kortrijkse straten, Kortrijk, 1986, p. 330.
Bron: DE GUNSCH A., DE LEEUW S. & METDEPENNINGHEN C. met medewerking van CALLENS T., SCHEIR O & VAN DEN MOOTER M. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Kortrijk, Deel IA: stad Kortrijk, Straten A-K, Deel IB: stad Kortrijk, Straten L-Z, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL5, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Callens, Toon; Scheir, Olivier; Van den Mooter, Maarten; De Gunsch, Ann; Metdepenninghen, Catheline; De Leeuw, Sofie Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)