Verbindingsstraat van Canadaplein naar Koning Albert I-laan lopend langs de spoorweg met licht gebogen straattracé, afzonderlijk fietspad. Straat is ontstaan door de aanleg van de spoorweg (beëindigd in 1939) buiten de stad Brugge. Bebouwing aan de overzijde van de spoorweg tot stand gekomen vanaf 1938.
Aaneengesloten bebouwing al dan niet met uitgesproken interbellumelementen. Eenvoudige voorbeelden zijn nummer 2, nummer 4 van 1938, nummer 7, nummer 9 van 1938 naar ontwerp van architect Frans Ost. Ook voorbeelden van eenvoudige cottagestijl, zie nummer 26. Straatgedeelte voorbij de Magdalenastraat is later tot stand gekomen en bestaat grotendeels uit vrijstaande woningen.
Stadsarchief Brugge, Bouwvergunningen, nr. 72/1938, nr. 86/1938, nr. 111/1938.
SCHOUTEET A., De straatnamen te Brugge. Oorsprong en betekenis, 1977, p. 204.
Bron: GILTÉ S. & VAN VLAENDEREN P. met medewerking van VANWALLEGHEM A. & DENDOOVEN K. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeente Sint-Andries, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL19, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Gilté, Stefanie; Van Vlaenderen, Patricia Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)