Geografisch thema

Schoolplein

ID
9034
URI
https://id.erfgoed.net/themas/9034

Beschrijving

Rechthoekig plein tussen de IJzerlaan/ Gasthuisstraat, Heilig Hartplein/ Reuzemolenstraat en de Schoolstraat. Tot circa 1840 vormde het huidige plein nog een weide, resten van de vesten, die samen met die aan de Gasthuisstraat "Westvesten" werden genoemd. In 1846 werd hier onder impuls van de liberale burgemeester P. De Breyne de eerste gemeenteschool gebouwd, die in 1868 werd uitgebreid met een grotere jongensschool en in 1884 met een kleuterschool. De vooroorlogse schoolgebouwen waren opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur met een uitgesproken rondboogornamentiek. In de 19de eeuw vormde een deel van het huidige Schoolplein de koemarkt.

Na de Eerste Wereldoorlog werd de stadsschool heropgebouwd in een verzorgde traditionele baksteenarchitectuur (zie Schoolplein nummer 5/ IJzerlaan nummer 1). Van 1959 tot 1978 waren hierin de "Vrije Technische Scholen Sint-Aloysius" gevestigd.

  • DEMOEN H., Het Diksmuidse van toen. Een verzameling beknopte historische gegevens, aangevuld met historische foto's en prentbriefkaarten, Brugge, 1984, p. 78-79.

Bron: MISSIAEN H. & VANNESTE P. met medewerking van GHERARDTS F. & SCHEIR O. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Diksmuide, Deel I: Deelgemeenten Diksmuide, Beerst, Esen, Kaaskerke, Keiem en Lampernisse, Deel II: Deelgemeenten Leke, Nieuwkapelle, Oostkerke, Oudekapelle, Pervijze, Sint-Jacobskapelle, Stuivekenskerke, Vladslo en Woumen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL18, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Vanneste, Pol; Missiaen, Halewijn
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties

  • Omvat
    Burgerhuis

  • Omvat
    Stadsschool

  • Is deel van
    Diksmuide


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Schoolplein [online], https://id.erfgoed.net/themas/9034 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.