L-vormige weg die van de Oostkerkestraat eerst langs de spoorlijn loopt om daarna met een scherpe bocht zuidwaarts af te draaien naar de Lettenburgstraat. Pas na de Eerste Wereldoorlog volgens de aanleg- en rooilijnplannen van architect G. De Rive (Brussel) rondom de nieuwe dorpskern aangelegd. De zuidzijde langs de spoorweg wordt gekenmerkt door een terugspringende rooilijn met een min of meer aaneengesloten bebouwing van arbeidershuizen van de jaren 1920 met één, anderhalf à twee bouwlagen, onder meer nummers 8-9: geelbakstenen samenstel in spiegelbeeldschema met gebruik van rode baksteen voor de strekken, horizontale banden en siermetselwerk (nummer 9 met deels bewaard houtwerk en gootlijst op klossen). Verderop naar de Lettenburgstraat toe, voornamelijk recente villabouw (vanaf de jaren 1970) en schoolgebouw van de jaren 1920 (zie Grintweg nummer 16).
Bron: MISSIAEN H. & VANNESTE P. met medewerking van GHERARDTS F. & SCHEIR O. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Diksmuide, Deel I: Deelgemeenten Diksmuide, Beerst, Esen, Kaaskerke, Keiem en Lampernisse, Deel II: Deelgemeenten Leke, Nieuwkapelle, Oostkerke, Oudekapelle, Pervijze, Sint-Jacobskapelle, Stuivekenskerke, Vladslo en Woumen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL18, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Vanneste, Pol; Missiaen, Halewijn Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)