Straat van de Klerkenstraat naar de Dorpsstraat. Naamgeving naar het gehucht "Clercken Smisse" cf. aanduiding op de kaart van Ph. Vandermaelen (circa 1850). Huidig gebogen tracé als dusdanig aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778), echter quasi zonder bebouwing. Met de aanleg van de Esenstraat en de Klerkenstraat circa 1853 maakt de Smissestraat deel uit van de nieuwe verbindingsweg Diksmuide-Poelkapelle.
Ten noordoosten van de straat, zogenaamd "Coppensplein" (zie infra: Smissestraat zonder nummer), alwaar circa 1904 een tramstation wordt gebouwd. Reeds in 1889 leeft het idee om een tramlijn aan te leggen tussen Diksmuide en Roeselare. Vanaf 1904 of 1911 rijdt de tram van Roeselare, over Staden en Houthulst, naar Klerken en dan richting Woumen (Diksmuide) en Diksmuide. Het nabijgelegen Henri Covemaekerpad (ten zuidwesten van de straat) loopt over een deel van de vroegere spoorbedding. Vanaf 16 oktober 1914 wordt deze stoomtram niet meer gebruikt, tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt de lijn zwaar beschadigd. In 1920 worden op het huidige Coppensplein drie barakken gebouwd, één als noodkerk, de andere als meisjes- en jongensschool. In 1933 wordt de stoomtram vervangen door een mazouttram; in 1951 wordt de tramlijn opgedoekt. Nu woningbouw vanaf de jaren 1950.
Aaneengesloten dorpsbebouwing van burgerhuizen van twee bouwlagen en lage (boeren)arbeidershuizen. Beeldbepalende hoekpanden ter hoogte van het kruispunt met de Predikboomstraat en de Stokstraat: nummers 2-4/ Predikboomstraat: samenstel van panden uit de jaren 1920 met markerende trapgevels en boogvelden; nummers 1-3/ Stokstraat: roodbakstenen hoekpand met vernieuwde winkelpui en vroeger mogelijk nijverheidsfunctie - zie raam met grote roedeverdeling -, voorts markerende afgeschuinde traveeën met rondboogvensters en getoogde muuropeningen onder strek van felrode baksteen, deels bewaard houtwerk met T-indeling. Tevens een aantal (voormalige) openbare functies, zoals school in een verbouwd herenhuis met aansluitende bakstenen muur met casementen (zie Smissestraat nummer 7) en voormalig gemeentehuis (zie Smissestraat nummer 18).
- NEYENS J., De buurtspoorwegen in de provincie West-Vlaanderen 1885-1967, Lier, 1980.
- VANNESTE D., Het verbazende verhaal van het Klooster van Klerken, Oostkamp, 2004, p. 34, p. 60 (iconografie), p. 90, 100-1001 (iconografie).